Áttekintés

A 2022-es évet nagyon erősen indították ügyfeleink. Tulajdonképpen az előző hónap minden fontos mutatószámát felülmúlták a TudásPiac rendszerek birtokosai. Elsőre talán meglepő, hogy a január jelentősen jobban sikerült a karácsonyi szezonnak számító decembernél, azonban fontos hozzátenni, hogy az előző havihoz képest érezhetően kisebb reklámzajjal és emiatt alacsonyabb hirdetési árakkal találkozhattak ügyfeleink az online felületeken, ahol jellemzően hirdetik online kurzusaikat. Az online kurzuspiaci körkép e havi kiadásában áttekintjük az évindítást követően beérkezett adatok tanulságait, illetve megnézzük, mire számíthatunk februárban!

Mi az online kurzuspiaci körkép?

Az online kurzuspiaci körkép a TudásPiac kurzus platformot használó ügyfelek összesített adatain alapuló piaci sajátosságok és trendek bemutatása. A TudásPiac rendszerekben e cikk írásakor mintegy 225.000 aktív kurzushozzáférést kezelünk (ennyi élő hallgató – kurzus összeköttetés van), így a hazai online kurzuspiac egy jelentős szegmensére van rálátásunk, melynek adataiból különböző következtetéseket tudunk levonni.

A piaci adatok elemzését 2021. december hónapban kezdtük, így ettől kezdődően állnak a rendelkezésünkre összehasonlításra és elemzésre szolgáló adatok. A bevételhez kapcsolódó számoknál csak az olyan rendszereink adatait vettük figyelembe, ahol volt legalább 1 értékesítés esemény, így az átlagos bevételt és a többi pénzügyi adatot tartalmazó átlagot is csak ezekre a rendszereinkre vonatkozóan számoltuk ki. Nem közlünk mindenhol konkrét számokat, azonban a trendeket ilyen esetben is megosztjuk az olvasóval.

A bevételeket csak azon rendszereink esetében vizsgáltuk, ahol a pénznem magyar forint (HUF). Az USD, EUR, RON vagy CAD pénznemben értékesítő rendszerek bevételei nem szerepelnek a kimutatásokban.

Mit hozott a január?

Ahogy azt már a bevezetőben is írtuk, a TudásPiac közössége erősen indította az évet. Az összesített kurzus bevétel 21,15%-kal lett magasabb az egy hónappal korábbinál.

Az árbevétel növekedését mind az eladások száma (+10,12%), mind pedig az átlagos kosárérték (+10,37%) növekedése segítette. Avagy nem csak több kurzust sikerült eladni, de a vásárlók több pénzt is hagytak a kasszánál egy-egy vásárlás alkalmával.

A hónap és egyben az év első napja a várakozásoknak megfelelően nem kezdett erősen, ennek az ellenkezője történt a hónap utolsó napján, ami a januárban legmagasabb napi bevételt hozta. Ennek oka feltételezhetően hó végi kampányzárásokban keresendő.

Az alábbi ábrán ugyan konkrét számok nélkül, de jól látható a bevétel januári mozgása. Érdemes megfigyelni a korábban említett különbséget a hó első és utolsó napja között. Látványos továbbá a hétvége hatása, különös tekintettel a gyengébb szombati napok lehetnek szembetűnők, amit jól ellensúlyoznak az erősebb hétindító számok.

Mennyi volt az átlagos kosárérték?

Januárban az átlagos kosárérték 15.694 Ft volt. Ez 10,37%-kal magasabb az előző havi adatnál.

A kosárérték emelkedése valószínűleg a későbbiekben részletezett upsell értékesítések bővülésével is magyarázható.

Mennyit keresett egy átlagos TudásPiac ügyfél?

Míg 2021. decemberében azon ügyfeleink, akik értékesítettek kurzusokat átlagosan 496.135 Ft-ot kerestek, addig ez a szám januárban átlépte a 600.000 Ft-os határt: 601.033 Ft.

Fontos megjegyeznünk, hogy számos olyan rendszerünk van, melyekben nincsenek kurzus eladások, mert vagy belső céges oktatásokról van szó, vagy máshol történik az értékesítés, esetleg a rendszer még új és nem kezdődött meg benne a kurzusok értékesítése. A fenti átlagban csak azok a rendszereink vannak benne, amelyeknél legalább 1 értékesítési esemény történt az adott hónapban és HUF pénznemben értékesítettek.

Mennyit keresett a top 5 ügyfelünk?

A legtöbb bevétellel rendelkező ügyfeleink listáján több változás is volt (változott az összetétel, és akik decemberben is szerepeltek a top 5-ben, ők mind más pozíciót foglaltak el januárban), de az árbevétel szinte hajszálpontosan a decemberi szinten maradt. Egy hónappal korábban a legjobban teljesítő 5 ügyfél együttes árbevétele 10.643.040 Ft volt, míg januárban ez a szám csupán 0.18%-kal lett magasabb: 10.662.290 Ft.

A top 5 ügyfelet név szerint nem tüntetjük fel, de a TudásPiac rendszeren belül elért árbevételeik szerinti (csökkenő) sorrendben az iparági kategóriájukat megnevezzük.

🏠

Ingatlan
Lakberend.

👨🏻‍💼

Üzlet
Marketing

🤸🏻‍♂️

Életmód
Fitness

✈️

Légijármű
vezetés

📷

Fotó
Videó

A top 5-ös lista minden résztvevője 1 millió forint feletti árbevétellel zárta a hónapot. Ezúton is gratulálunk nekik és a többi 1 millió forint feletti árbevételt elért ügyfelünknek!

Mi az, amiben sokat javultunk?

Egy ideje már igyekszünk népszerűsíteni ügyfeleink körében az upsell funkciónkat, mellyel a kosárértéket lehet hatékonyan növelni. Korábban nagyon kevesen használták ki ezt a lehetőséget, pedig a számok alapján nagyon hatékony eszközről van szó: akik használták, azok átlagosan 78.848 Ft-tal tudták növelni a bevételüket januárban. Ha a másik oldalról nézzük, akkor aki nem használta, az ennyi pénzt hagyott az asztalon.

Januári meglepetés

Januárra jutott egy meglepetés is: a november végén bevezetett ajándékkártya funkciónkat annak ellenére meglepően sok vásárló vette igénybe, hogy az ügyfeleink nagy részénél nem elérhető (nincs benne a csomagjában) vagy éppen nem aktív (kikapcsolta) ez az értékesítési forma.

Míg a karácsonyi szezonban természetes, hogy viszonylag sokan élnek ezzel az opcióval, addig januárban meglepő volt látni, hogy bár nem a decemberi szinten (112 db), de mégis jelentős számban (57 db) éltek ezzel az opcióval a vevők.

Mi az az ajándékkártya?

Az ajándékkártya egy digitális, egyedi azonosítóval ellátott PDF dokumentum, melynek segítségével a kurzusokat más személy számára ajándékba is meg lehet vásárolni.

Milyen volt a fizetési módok eloszlása?

A TudásPiac ügyfelei között történeti okokból kifolyólag sok a Barion ügyfél (2018-ig csak a Bariont támogattuk), így a januári tranzakcióknál sem meglepő, hogy a Barion volt a legtöbbet használt fizetési szolgáltató (ami már Google Pay és Apple Pay fizetési módokat is támogat). Második lett a SimplePay, melyet egyre több ügyfelünk köt be a TudásPiac rendszerébe.

Erős az átutalásos tranzakciók jelenléte is, ami a harmadik legnépszerűbb fizetési mód lett januárban. Ennek köszönhetően a TudásPiacban már 2 módon is támogatjuk az átutalások automatikus feldolgozását: lehetőség van a Számlázz.hu Autókassza funkciójával jóváhagyatni az utalások beérkezését követően a megrendeléseket, vagy ügyfeleink bekapcsolhatják a SimplePay átutalásos fizetési módját is (Instant Transfer), ami szintén végigviszi a folyamatot, amint a vásárló utalása beérkezik. Természetesen, aki ezek közül egyik megoldást sem akarja használni, az továbbra is jóvá tudja hagyni az utalásait manuálisan.

Bár a grafikonon az elenyésző számú tranzakció miatt alig látható, volt néhány Stripe-os vásárlás is. Annak ellenére, hogy egyre többen kötik be ezt a fizetési módot, a magyar vásárlók még nem szavaztak bizalmat az amerikai szolgáltatónak. Erősebb a PayPal jelenléte, de meg kell jegyezni, hogy ezt is főként azokban a rendszerekben használják, ahol a célközönség többségében külföldiekből áll. Magyar célközönségnél még mindig a magyar szolgáltatók a nyerők.

Februári előrejelzés

A februári kilátásaink meglehetősen pesszimisták. Ismerve az ügyfeleink bevételének online hirdetésekkel kapcsolatos kitettségét, jelentős visszaesést várunk. Ennek oka a február 12-én induló választási kampány, mely várhatóan az online hirdetési felületek árait jelentősen emelni fogja, így egységnyi büdzséből kevesebb interakcióra számíthatunk. További, a hirdetési árakat szintén felhajtó erő lehet a február 14-i Valentin nap. Az abszolút bevételt a február hónap rövidsége szintén befolyásolja.

A február hónap a januárhoz képest akár 25-30%-kal is alacsonyabb bevételt hozhat egyes rendszerek üzemeltetőinél, de átlagosan is 15-20% körüli mínuszt várunk az összesített árbevétel tekintetében. Arról, hogy az előrejelzéseink helyesnek bizonyultak-e, a következő havi online kurzuspiaci körkép tartalmában írni fogunk.

Milyen megoldások jöhetnek szóba?

Előnyben lesznek azok, akiknek van email listája és/vagy valamilyen alternatív csatornája, ahol hirdetések nélkül is elérheti a célközönségét. A saját csatornák kiépítése költséges műfaj, azonban sokkal kisebb a külső tényezőktől való kitettség. Fontos megjegyezni, hogy ezen csatornák üzemeltetési költsége (a kiépítési költséggel ellentétben) már kifejezetten alacsony, így javasolt ebbe az irányba fejleszteni, adatbázist építeni.

Természetesen, akinek lehetősége van nagyobb büdzsével nyereségesen hirdetni, az megteheti, azonban februárban érdemes lesz kísérletezni alternatív hirdetési formákkal és csatornákkal. Érdemes megkeresni azokat a felületeket, ahol a politikai pártok nem hirdetnek, vagy csak kisebb mértékű a jelenlétük.

ListaMester hírlevél

Hírlevél feliratkozás

Szeretnél értesülni piaci trendekről, újdonságokról? Képben akarsz lenni az online kurzusok világáról? Akkor iratkozz fel hírlevelünkre! 

Ahhoz, hogy levelet küldhessünk neked, az alábbiakat be kell pipálnod.