Egy hónappal ezelőtt az áprilisi adatokat elemezve azt írtuk, hogy azok az előzetes várakozásainkat felülmúlták. Májusban viszont ennek pont az ellenkezője történt. Azt már korábban is éreztük, hogy az áprilisi kampányok kivételesen jól sikerültek az ügyfeleinknek, így a májusi számokat már eleve a márciusi eredményekhez képest jeleztük előre. Akkor márciushoz képest 3-5%-os növekedést jósoltunk májusra. Ha röviden kellene fogalmazni: tévedtünk, az átlagos ügyfél bevétel májusban nem érte el a márciusi szintet. Az aktuális kurzuspiaci körkép ennek a csökkenésnek a lehetséges okait és következményeit tárgyalja.

Úgy gondoljuk, hogy a növekvő infláció hatása már érezhető az online kurzusok piacán is. Ez alatt nem feltétlenül a kurzusok árának növekedését értjük, hanem azt, hogy a vásárlók fizetéséből valamivel kevesebb jut online kurzusok vásárlására. Ehhez jött hozzá az a tény, hogy míg áprilisban több ügyfelünk is sikeres kampányokat futtatott, addig májusban sokkal kevésbé volt aktív a kampánykedv, ami szintén kedvezőtlenül hatott a bevételekre. Egy hónappal korábban a húsvét is segítette az eladásokat, míg a májusi ünnepeket (munka ünnepe, anyák napja, gyereknap) kevésbé sikerült kihasználnia az online kurzusok készítőinek.

Ennek ellenére továbbra sem rossz üzlet online kurzusokat és részvételi lehetőséget értékesíteni eseményekre (legyen szó akár online vagy személyes részvételről). A cikk végén tippet is adunk arra, hogy miként lehet stabil, folyamatos bevételre szert tenni tartalomkészítőként vagy egy adott téma szakértőkéjeként.

A megszokottól eltérően a kurzuspiaci körkép e havi kiadásában az elmúlt 3 hónap adatait hasonlítjuk össze.

Mennyit keresett egy átlagos ügyfelünk naponta?

Ha megnézzük 2022. március, április és május hónapok átlagos napi ügyfélbevételeit, akkor a következő számokat látjuk: 16.071 Ft/nap/ügyfél, 20.275 Ft/nap/ügyfél, 15.469 Ft/nap/ügyfél. A napi átlagos bevétel márciushoz képest 3.9%-kal lett alacsonyabb, áprilishoz képest viszont 31%-kal.

(Az átlag kiszámításához csak azon ügyfeleink eredményeit használtuk fel, akik a vizsgált hónapokban rendelkeztek bevétellel. Ez az állítás igaz a többi olyan adatra is, amely a bevételekkel kapcsolatos átlagos eredményeket mutat be.)

Mennyi volt az átlagos kosárérték?

Míg az átlagos napi bevétel érezhető csökkenést mutatott, a megrendelések átlagos értékénél azt tapasztaltuk, hogy májusban ez az érték nem változott drasztikusan áprilishoz képest, csak kisebb mértékben. Persze, hozzá kell tenni azt is, hogy az átlagos kosárértéket nagyban tudja torzítani akár egy-két jól sikerült kampány is. Például, ha az adott hónapban az egyik rendszerben százas mennyiségben adnak el olcsó tananyagot, akkor az akár érezhetően lehúzhatja az átlagot, míg ha százezres értékű tanfolyamokból sikerül viszonylag nagy mennyiséget értékesíteni, az könnyen válthat ki ellentétes hatást. Ezért az átlagos kosárértékből adattisztítás nélkül nehéz messzemenő következtetést levonni, így legfőképpen tájékoztató jellegű adatnak érdemes tekinteni.

Darabszámra kevesebb volt az értékesítés májusban, de a megrendelések átlagos értéke magasabb volt a márciusi értéknél. Áprilishoz képest viszont enyhe csökkenést láthatunk a számokban.

Március: 15.753 Ft/rendelés
Április: 19.770 Ft/rendelés
Május: 18.481 Ft/rendelés

Mennyit keresett egy átlagos TudásPiac ügyfél?

Az átlagos napi bevételt már láttuk, most nézzük meg a hónapok napjaival felszorzott változatot, a havi átlagos bevételt! Ez persze meglepetést nem fog hozni, azonban sokan ez alapján tudnak viszonyítani saját havi bevételükhöz.

Március: 498.000 Ft/hó/ügyfél
Április: 608.259 Ft/hó/ügyfél
Május: 479.553 Ft/hó/ügyfél

Mennyi bevétele volt a top 5 ügyfelünknek?

Év elején kezdtük nézni az adott hónapban legmagasabb bevételt elérő 5 ügyfelünk számait és mostanra már látjuk azt a kemény magot, akik időről időre visszatérnek vagy épp hónapokon átívelően az ötös listán trónolnak. Ők a TudásPiac legeredményesebb felhasználói, így érdemes figyelemmel követni a számaikat. Bár nevesítve, tételesen nem adhatjuk ki az érzékeny üzleti adataikat, összesítve és név nélkül is érdekes információkat nyerhetünk ki a számaikból, amiket minden kurzuspiaci körkép tartalmaz.

Aki rendszeresen olvassa beszámolóinkat, az már megszokhatta, hogy a top 5-ös listára eddig minden hónapban 1 millió forintos bevétel felett lehetett felkerülni. Nem volt ez másképp májusban sem. Az öt kiemelt ügyfelünk összesített bevétele májusban 10.688.335 Ft volt. Ez áprilishoz képest jelentősen alacsonyabb szám (akkor 15.692.952 Ft volt), a márciusi eredményt (9.481.139 Ft) azonban sikerült felülmúlniuk. Hozzá kell tenni, hogy az értékek itt nagyobb kilengést mutathatnak, hiszen akár 1 jól sikerült kampány is jelentősen beleszólhat a végeredménybe.

Nézzük iparágak szerint a top 5 ügyfelet, méghozzá bevételük szerint csökkenő sorrendben!

🏠
Ingatlan/Lakberendezés

🤸🏻‍♂️
Életmód/Fitness

👨🏻‍💼
Üzlet/Marketing

💰
Pénzügy/Adózás

✈️
Légijármű vezetése

Fizetési szolgáltatói tranzakciók

Májusban a fizetési szolgáltatói tranzakciók nem szokványosan alakultak, ami a korábbi kurzuspiaci körképek eredményeihez viszonyítva is jól látszik. A Barion toronymagasan a legtöbb tranzakciót bonyolította, az összes vásárlás több mint fele (56.79%) ezen a szolgáltatón keresztül került kifizetésre. A második helyen a sikeresen végigvitt átutalásos tranzakciók végeztek (21.55%), míg a SimplePay lett a harmadik (19.69%). A külföldi szolgáltatók májusban padlót fogtak, együttesen sem értek el 2%-os részesedést. A PayPal lett a negyedik (1.08%), míg a sor végén a Stripe szerepelt (0.89%).

Mi várható júniusban?

A nyári hónapok jellemzően nem a legerősebbek online kurzusok értékesítése szempontjából, így ezekben a hónapokban inkább a tananyagfejlesztésekre érdemes koncentrálni. Emiatt a májusi szinthez hasonló vagy annál 1-3%-kal mérsékeltebb adatokra számítunk. Arról, hogy ez az előrejelzés helyesnek bizonyul-e, tájékoztatunk a következő kurzuspiaci körkép megjelenésekor.

Érdemes lehet azonban az előttünk álló nyári uborkaszezont kihasználni, és tartalomfejlesztésen túl új üzleti modellekben is gondolkodni. Így például célszerű megfontolni, hogy egy adott üzletben megvalósítható-e egy előfizetéses modell, azzal ugyanis jelentősen nagyobb eséllyel biztosítható a folyamatos és megbízható bevétel. Ugyanakkor fontos megjegyeznünk, hogy nem érdemes csupán konzerv tartalmakra alapozni az előfizetéseket, mert azoknál a lemorzsolódás magas lehet. Ehelyett a tartalom mellé érdemes szolgáltatást (online konzultációk, rendszeres live adás, személyes részvételű események) és egyéb előnyöket is (pl. VIP Facebook csoport tagság) az előfizetés részévé tenni.

ListaMester hírlevél

Hírlevél feliratkozás

Szeretnél értesülni piaci trendekről, újdonságokról? Képben akarsz lenni az online kurzusok világáról? Akkor iratkozz fel hírlevelünkre! 

Ahhoz, hogy levelet küldhessünk neked, az alábbiakat be kell pipálnod.