Online kurzusok értékesítése során rövid idő alatt kitapasztalható az érdeklődés szezonális jellege. Míg a januári időszakban a vásárlók élénken próbálják beváltani újévi fogadalmukat, a nyári időszak jellemzően visszaesést hoz a kurzuspiac számára. Míg az emberek nagy részének a fókuszából ilyenkor kikerül a tanulás, valószínűleg nehezebb tartanod a bevételed megszokott szintjét. Erre kínál megoldást, ha a nyári hónapok tartalomfejlesztésre szánható idejében előfizetéses modellt dolgozol ki, ami segít stabilizálni a bevétel hullámzását. Ebben a cikkünkben összegyűjtöttünk pár tippet, melyek segíthetnek neked az előfizetők szerzésében és megtartásában.
Értsd meg az előfizetői igényeket, és mondd el, ki vagy!
Ahhoz, hogy felmérd, egyáltalán érdemes-e előfizetéses modellben gondolkodnod, ismerned kell a célközönséged igényeit. Olyan szolgáltatást nyújtasz, ami egy konkrét utat segít bejárni valakinek meghatározott kezdeti és végponttal, vagy egy folyamatos alkalmazkodást és naprakészséget igénylő, újabb és újabb praktikák elsajátításával járó úton segítesz másoknak?
Ez a kérdés jó kiindulási alap lehet, ha online videós kurzusokat értékesítesz, és végeredményében meghatározó lehet, amikor kidolgozod az üzleti modelledet. Mindenképpen meg kell tudnod fogalmazni tömören, de tartalmasan azt, hogy lényegileg mivel foglalkozol. Az így kapott bemutatkozót „elevator pitchnek” is szokták nevezni, ami arra utal, hogy ha egy idegen beszáll melléd a liftbe, és megkérdezi, mi a foglalkozásod, akkor a rövid felvonós utazás alatt maradandó benyomást tehetsz rá egy átgondolt összefoglalóval. Ez jellemzően pár elemből összeállítható, így például: [a célközönséged megnevezése]-nek segítek megoldani a [célközönséged problémáit]-t úgy, hogy szemben a [népszerű, de kevésbé hatásos módszer]-el, nálunk [a módszered röviden].
A zárójeles részekbe beillesztheted a saját vállalkozásodra vonatkozó tudnivalókat, kereshetsz más, akár bővebb elevator pitch vázlatokat, vagy tetszés szerint összeállíthatod a sajátodat. A lényeg, hogy aki érdeklődhet a szolgáltatásod iránt, rövid idő alatt kaphasson rálátást a tevékenységedre. A vásárló/előfizető fejével kell gondolkodnod: először célszerű minél mélyebben megértened, hogy pontosan milyen problémára keres megoldást, és azt belefogalmazni a hirdetéseidbe, kampányaidba.
Nem információért fizetnek, hanem eredményekért
Bármennyire is ellentmondani látszik az oktatói intuíciónak, a (potenciális) előfizetőid elsődlegesen nem információért fizetnek neked. Legalábbis semmiképpen nem önmagában ezért. Mutatunk erre egy példát.
Talán hallottál már valakit azzal viccelődni, a papíralapú könyvek hátránya a Ctrl+F5 hiánya, vagyis nem lehet bennük kifejezésekre rákeresni. Ez igaz a hangoskönyvekre is. Bármennyire szeretünk olvasni, be kell ismerjük: olvasni időigényes feladat.
Napjaink egyik mindennapos kihívása az információk gyors megszerzése a soha korábban nem látott mennyiségű tartalomból.
Nem véletlenül jöttek létre olyan szolgáltatók, akik kifejezetten ezt próbálják megoldani. Ilyen például a Blinkist, melynél negyedórás összefoglalók feldolgozása által ismerkedhet az előfizető az egyes könyvek főbb gondolataival. Bár ez rengeteg részlet és az olvasási élmény lemorzsolódásával jár, az iskolai évekre visszagondolva tudhatjuk, hogy amennyiben sürgősen meg kell szereznünk egy bizonyos információt, a jegyzet nagyobb segítséget jelent, mint az eredeti mű.
Ha az előfizetőid egyszerűen csak információt szeretnének, akkor az ingyenes forráshoz nyúlnának: rákeresnének a böngészőjükben, és a felfoghatatlanul sok publikus forráshoz fordulnának. Nekik azonban egy kurátorra van szükségük, aki képes ebből a hatalmas információs zajból kiszűrni a hiteles, ténylegesen hasznos részeket. Amennyiben előfizetéses rendszerben gondolkodsz, ezt a szerepet kell magadra vállalnod.
A legtöbbünknek, még ha van is egyfajta kutatói lelkesedése egy adott téma iránt, óriási és egyben felesleges feladat lenne ezt az élet minden területére kiterjeszteni. Egészségesebben szeretnénk élni? Ezernyi módszer kínálkozik az interneten megoldásként, de egyikünk sem tesztelheti le saját magán mindet. Már csak azért sem, mert egyes kúrák rejtett veszélyeket hordozhatnak magukban. Így tehát egy hiteles kurátorra van szükségünk, aki képes – lehetőleg minél inkább személyre szólóan – segíteni nekünk megszerezni a kellő mennyiségű információt, mellyel elérhetjük a kívánt eredményeket.
Ne hagyatkozz az előfizetői kényelmességre
Aki úgy dönt, hogy rendszeresen fizetni fog a szolgáltatásodért, nagy eséllyel komoly elhatározással, látható eredményeket keresve érkezik. Itt jóval nagyobb elköteleződésről beszélünk, mint egyszeri tranzakciók esetén.
Korábban ugyan lett volna érvénye valamelyest azzal is számolni, hogy az előfizetők egy része egyszerűen akkor sem fog kihátrálni, ha nem használja a szolgáltatásodat, mostanra azonban ez megváltozott. Az automatikusan begyűjtött, megújuló fizetések lemondása olyan „erőfeszítés” (cselekedni kell ahhoz, hogy megtörténjen), amit eddig sokak számára kényelmesebb volt nem meglépni.
Mondhatni nem fájt eléggé az előfizetés havi költsége ahhoz, hogy felülkerekedjen a lustaságon vagy egyáltalán feltűnő legyen. A gazdasági körülmények nem teszik már lehetővé, hogy ezzel számolj.
Olyan tartalmat kell tehát biztosítanod, ami indokolttá teszi a rendszeres kiadást az előfizetőidnek. Amikor a hónap végén azon gondolkodik az egyikük, hogy melyik előfizetését mondja le, éreznie kell a szolgáltatásodnál, hogy nagyobb értéktől esne el a lemondás által, mint amit megspórolna. Ehhez nagyban hozzájárul a személyesség, ami két módon is megjelenhet.
Merj személyes márkát építeni
Az első ilyen a személyes márkád. Azért, hogy a hitelességedet ne kelljen újra és újra, mindenkinél az alapoktól felépítened, érdemes már a kezdetektől számításba venned, pontosan ki szeretnél lenni a piacon.
Ez alatt azonban most nem az elérendő eredményeid hozta pozíciókra gondolunk. Biztosan neked is vannak olyan ismerőseid, vagy ismersz ilyen közszereplőket, akik egészen jól beazonosíthatók egy frappáns „jelige” alapján. Például a kockás zakós marketing guru, a szélesmosolyú jogi szakember vagy a zsebében is élettani tanulmányokat cipelő edző.
Menj szembe a szakmádról meglévő sztereotípiákkal, és add hozzá az oktatásodhoz azt, amit egyedül csak te tudsz: saját magadat, a személyiségedet. Nem kell szerepet játszanod ahhoz, hogy hatásos legyen a személyes márkád, sőt akkor lehet csak hosszútávon tartható, ha önmagadat adod. Amennyiben bizonytalan vagy, és esetleg attól tartasz, hogy akaratlanul is egy karakteridegen szerepet vennél magadra, célszerű lehet kitöltened egy (vagy még inkább több!) személyiségtesztet. Ha többet is kitöltesz, akár eltérő napokra is helyezheted őket, mérsékelve az egyes kitöltések pillanatában tapasztalt lelki állapotodat. Ezáltal pontosabb képet kaphatsz magadról.
Exkluzív tartalmak, melyek naprakészen tartják az előfizetőidet
Az előfizetőidnek megadhatod azt a személyességet, amit egy Google keresés nem. Interakciót tarthatsz fent velük, és közvetlenül az általuk feltett kérdésekre reagálhatsz időről időre. Bár az internetes fórumok, blogok és YouTube videók lehetőséget adnak az alkotó és a közönsége közötti beszélgetésre, egy-egy sikeresebb poszt, cikk vagy videó alatt – a korlátlan, ingyenes hozzáférés miatt – hamar felhalmozódhatnak a megválaszolatlan kommentek.
Az előfizetői tagságra leszűrt, zárt oktatási rendszerben ettől kevésbé kell tartanod. Egy kisebb lélekszámú, de aktív közösség stabil bevételi forrást, illetve tökéletes csúcsvásárló-forrást jelenthet még számodra a későbbiekben. Felmerül azonban a kérdés, hogy milyen exkluzív tartalmakkal tarthatod meg őket aktív előfizetőkként? Erre a következőket találtuk, mint jó praktikákat:
- folyamatosan bővülő videós oktatóanyag könyvtár
- egyéni online tanácsadás/konzultáció
- exkluzív kedvezmények, kuponok
- heti livestream és/vagy szakmai kérdezz-felelek
- hozzáférés az előfizetőknek elérhető blogcikkekhez
- korábbi tájékoztatás a limitált férőhelyes eseményekről
- zárt csoporthoz tartozás lehetősége, melyben rendszeresen posztolsz tippeket, tanácsokat
Előfizetéses modell egyszerűen, biztonságosan
Nem kell programozót fogadnod, ha előfizetéses rendszer indításán gondolkodsz. A TudásPiac egy kész, automatizált rendszert ad neked, melyben a tartalmaid védettek a nem kívánt letöltésekkel és az illetéktelen megtekintésekkel szemben.
Tudj meg többet a videóinkból, és jelentkezz ingyenes, online bemutatónkra, melyen megmutatunk neked egy valódi, működő rendszert!