Az előző kurzuspiaci körkép olvasói emlékezhetnek azon előrejelzésünkre, miszerint: „Bár több mint 10%-kal több idő áll rendelkezésre [márciusban a februárhoz viszonyítva] a bevételszerzésre, a rekordmagas februári átlagbevételt csak több ügyfelünk jól irányzott kampányaival érhetné utól a 2023-as év harmadik hónapja.” Nos, úgy tűnik, a top 5 bevételt elérő ügyfelünk egyértelműen sikeresen vette ezt a kihívást, és így újabb rekord dőlt meg a kimagasló márciusi átlagbevétellel.
Mire alapozzuk a kurzuspiacról tett megállapításainkat?
A korábban közzétett cikkeinkben bemutattuk, milyen adatkör alapján, illetve milyen pontosságot növelő szűrésekkel tesszük közzé havi és éves riportjainkat. Amennyiben részletesen szeretnél olvasni erről, a januári kurzuspiaci körképben, illetve a 2022-es átfogó piaci évösszegzőben egyaránt megtalálod a bővebb leírásunkat. Itt most kizárólag a legfontosabb gondolatokat listázzuk ki.
- Az online kurzuspiaci körkép a TudásPiac platformot használó ügyfelek összesített és névtelenített adatain alapuló piaci sajátosságok, illetve trendek bemutatása. Ezen riportok korábban példa nélküli betekintést adnak a hazai kurzuspiacba.
- Az átlagok megállapításakor csak a bevétellel rendelkező, HUF pénznemben értékesítő ügyfeleinket vesszük figyelembe.
- Egy olyan ügyfelünket is kiszűrtük az adatok összegzéséből, aki következetesen, minden hónapban kiugróan magas bevételeket realizál. Őt csak a top 5-ös listáinknál vettük figyelembe. Ritka esetben egy-egy kimagaslóan jól teljesítő kampányt is kiszűrünk, ha úgy látjuk, az túlságosan torzítaná az adatokat.
Ezen szűrésekkel a belső céges oktatásokat, frissen indult rendszereket és az átlagot túlságosan felhúzó adatokat vesszük ki, hogy minél pontosabb képet adhassunk az online tanfolyamok hazai piacának alakulásáról.
Miben volt más ez a március, mint az előző?
Idén márciusban egyszerűbb dolga volt a tudásvállalkozóknak, mint tavaly ilyenkor: az országgyülési választási kampány reklámzaja mellett akkor megnőtt a konverziók ára, kevesebb emberhez juthattak el a hirdetések ugyanakkora ráfordított költségkeretből. Míg a multik számára ez csak kisebb kellemetlenség, a kis- és középvállalkozások számára komoly akadályt jelentett. A másik tényező, ami jelentősen éreztethette a hatását tavaly ilyenkor, az orosz-ukrán háború nem sokkal korábbi, februári kitörése által okozott sokk volt.
Idén márciusban nem éreztették magukat a hazai online kurzuspiacon ilyen vagy ezekhez hasonló hatások, legalábbis nem kimutathatóan. Ezt most több ügyfelünk, főként a top 5 bevételi listára felkerülők, nagyon jól kihasználták. Nézzük meg ezek fényében alaposabban is, hogy ez mivel járt, és a konkrét adatok tekintetében mit hozott ez a hónap!
Mennyit kerestek átlagosan az ügyfeleink márciusban?
Előző hónapban ezt írtuk: „A várakozásokat látványosan felülmúlta az év második hónapja.” Márciusi aktualitással ismét nagy örömmel jelentjük ugyanezt az online kurzusok piacáról. A februári kimagasló 773.597 Ft-os átlagbevételt követően ebben a hónapban 888.892 Ft-ot kereshettek átlagosan a platformunkat használó tudásvállalkozók.
► Ez az érték nem csak a 2023-as, de az összes 2022-es havi átlagot is meghaladta.
Azonban, ahogyan arra már utaltunk korábban, a kimagasló átlagbevételért főképp a márciusban legjobban teljesítő ügyfélrendszerek voltak felelősek (és az általuk futtatott kampányok). Emiatt, természetesen, az átlagnál kisebb bevételt elérőknél sem indokolt az ijedtség, ezen értékek ugyanis nem azt mutatják meg, hogy maga mögött hagyta volna őket az online kurzuspiac folyása. A bevételt számos tényező, köztük az iparág is meghatározza.
Annak érdekében, hogy az eltérő hosszúságú hónapok összehasonlítása hatékonyabb legyen, napi átlagokat is közlünk. Ennek megfelelően azt mondhatjuk, márciusban 28.673 Ft volt az átlagos napi bevétel, meghaladva a februári 27.628 Ft-ot, és magasan felülszárnyalva az egy évvel korábbi 16.065 Ft-os értéket.
Említettük, hogy tavaly márciusban jelentősen nehezebb dolgva volt a tudásvállalkozóknak. Ez olyannyira nyomon érhető az általunk gyűjtött adatokban, hogy több mint 75%-os különbséget mértünk az átlagbevételben ezen két időszak között. (2022 márciusában 498.000 Ft volt az átlagos bruttó árbevétel.)
Mennyi volt az átlagos kosárérték?
A februári kosárértékhez (33.486 Ft-hoz) képest ezúttal alacsonyabb, 27.728 Ft-os értéket hozott a március, ami azt mutatja, hogy e hónapban az értékesítések száma meghatározóbbnak bizonyult az előbb említett kimagasló átlagbevétel elérésében, szemben a vásárlások átlagos értékével. Ugyanakkor fontos hozzátennünk, hogy ezen átlagos kosárérték így is nagyon szép teljesítményt mutat, ami különösen akkor válik nyilvánvalóvá, ha mellé rakjuk a tavaly márciusi 15.753 Ft-os kosárértéket.
A fenti szám azonban nem jelenti, hogy ennyibe kerülne most átlagosan egy online kurzus. A kosárérték számításakor jelen vannak az előfizetések, továbbá az egyetlen tanfolyamot és a többet tartalmazó vásárlások is. Emiatt ez az érték elsősorban azt mutatja meg, hogy a tudásra vágyó vevők átlagosan mennyit voltak hajlandóak online tanfolyamokért kifizetni az adott hónapban.
Mennyi volt a top 5 ügyfelünk márciusi bevétele?
Amikor az erős februári élmezőnyről írtunk, még nem gondoltuk, hogy márciusban egy még ennyivel szebb eredményeket felmutató top 5-ös listát tehetünk közzé. Ahhoz, hogy valaki felkerülhessen rá, ezúttal alig kevesebb mint 3 milliós bevételt kellett elérni. Összességében a top bevételi listánkon szereplő, élvonalba bejutott ügyfeleink márciusban 46.302.109 Ft-os bruttó árbevételt értek el. Ezúton is gratulálunk nekik!
A lista résztvevőit név szerint ugyan nem tűntetjük fel, de az iparágaik szerint bemutatjuk őket, a bevételük szerint csökkenő sorrendben.
🤸🏻♂️
Életmód, fitnesz
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
✈️
Légijármű vezetése
🤸🏻♂️
Életmód, fitnesz
👨🏻💼
Üzlet, marketing
Mennyi értékesítést realizált a top 5 ügyfelünk?
2023. januártól kezdve egy új top 5-ös listát is elkezdtünk vezetni. Ugyan könnyen lehetnek átfedések időről időre a másik toplistánkkal, e kettőre nem szükségszerűen ugyanazon ügyfeleink jutnak be. A havi bevételen alapuló listához hasonlóan, itt sem közlünk neveket vagy konkrét értékeket, azonban az iparágat feltüntetjük.
Erre a top 5-ös listára felkerült ügyfeleink összesen 973 tranzakciót realizáltak márciusban. Alább az értékesítések száma szerinti csökkenő sorrendben olvashatók az iparágaik.
🤸🏻♂️
Életmód, fitnesz
🌍
Életmód, környezettudatosság
🩺
Egészségügyi oktatás
🤸🏻♂️
Életmód, fitnesz
👨🏻💼
Üzlet, marketing
Fizetési szolgáltatói tranzakciók megoszlása márciusban
Januári riportunkban, illetve több korábbi írásunkban is kiemeltük, hogy a TudásPiac rendszerek fejlesztése során nem egyszerre kerültek be a jelenleg támogatott fizetési szolgáltatók integrációi. Emiatt ezen értékek nem a vevők preferenciáit mutatják meg, vagy legalábbis nem közvetlenül.
A vásárlásokban használt fizetési szolgáltatók sorrendje ebben a hónapban a következőképpen alakult. (csökkenő sorrend)
Barion
50,04%
SimplePay
26,01%
átutalás
11,25%
Stripe
8,97%
PayPal
3,73%
Ugyanez kördiagramon megjelenítve így néz ki.
Mi várható áprilisban?
Tavaly áprilisban jelentős felívelést láttunk az adatokban, ez azonban akkor nagyrészt a korábban már említett gazdasági és társadalmi hatások oldódásának volt köszönhető. Mivel idén a február és a március is kifejezetten magasra rakta a lécet, így most áprilistól nem várunk az előzőekhez hasonló növekedést.
A húsvéti időszak ráadásul ismét növeli a reklámzajt, számos webshop törekszik ilyenkor elérni az ajándékvásárlókat, emiatt tudásvállalkozóként azt tapasztalhatod, hogy a hónap első felében megnő a konverziók ára. A korábbi év adatai alapján továbbá azt látjuk, hogy maga a hosszúhétvége sem kedvez majd az eladásoknak: a jellemzően otthon, a családdal töltött ünnepnapok általában a tanfolyam-értékesítések csökkenésével járnak együtt. Ilyenkor az új ismeretek megszerzése egy időre kikerül az emberk fókuszából. Mindezek fényében az előzőekhez képest gyengébb hónapra számítunk.