Sok csoportos és egyéni jógaórát tartottam személyesen, aztán hirtelen két dolog is történt, ami miatt fizikailag teljesen messzire kerültem a vendégeimtől: a covid és az, hogy elköltöztünk Budapestről Veszprémbe. A budapesti vendégeim igényt tartottak valamilyen folytatásra. Az első gondolatom az volt, hogy felveszek egy oktatóvideót, azt könnyen megcsinálja bárki. De magamban azt éreztem, hogy nincs meg az adrenalin, hiányzik az a bizonyos hangulat, és azt sem tudom, hogyan érzi magát a másik a bőrében, a technikai vacakolásokról nem is beszélve. Ezért számomra kezdetben a Zoom-os órák váltak be, mert ott jön azonnal visszajelzés a résztvevőktől.

Ahogy elkezdtem az élő online órákat tartani, azzal szembesültem, hogy a csoportos órákra való jelentkezéseket/ lemondásokat macerás átlátnom. Rengeteg idő ment el azzal, hogy lemondásokra egyenként válaszolgatnom kellett. Ezt szerettem volna automatizálni, így kötöttem ki egy online időpontfoglaló alkalmazásnál, ami kiszolgálta az indulástól számított másfél évig az online térbe való áttérésemet. Itt már online regisztráltak a vendégeim, és online fizettek. Voltak végre listáim különböző adatokkal: számlázási és e-mail címekkel. A foglalkozások Zoomon mentek, és a felvételt e-mailen is kiküldtem a résztvevőknek. A technikai hátteret egyszer kellett a nulláról jól beállítani, de utána, amíg ezt lekommunikáltam a gyakorlóimmal, az sok energia volt.

Aztán eljött a harmadik fordulópont, amikor a vállalkozásomat újragondoltam. Be kellett, hogy lássam: nem fenntartható évtizedekig, hogy óráról órára döntést várok el a vendégeimtől, hogy jönnek-e vagy sem. Sok odafigyelést igényelt minden egyes óráról külön kommunikálni, például „kedden reggel ez és ez lesz, gyertek”. Ez teljesen felaprózta az energiáimat. Ráadásul az új érdeklődők nehezen ismerték ki magukat az órarenden. A vendégeimnek is az a jó, ha rendszeresen jönnek, ha elköteleződnek, és beépül az életükbe a mozgás.

Ez a döntés vitt 2022. szeptemberében a TudásPiachoz. Úgy döntöttem, hogy hagyjuk az alkalmi órákat. Legyen inkább egy tagsági rendszer, és azoknak, akik elköteleződnek, a rendelkezésükre állok: tudom, kinek mi a legnagyobb kihívás, mi a fájó pontja. Ez az, ami az alkalmi óráknál csak korlátozott mértékben valósul meg. Az új érdeklődőknek természetesen adok egy kipróbálási lehetőséget. Jöjjön, nézze meg kedvezményesen a kínált videótárat, vegyen részt a Zoom alkalmakon. Rendszerint a próbahét végén felhívom telefonon: kérdezem őt, és kérek visszajelzést. (Itt mindig kapok új ötletet, mit érdemes fejlesztenem.) Lényeg, hogy a próbahét után az illető fog tudni dönteni a folytatásról. Az elköteleződésnek pedig ereje van! Mintha a jelentkező magának is megígérne valamit a rendszeres mozgásról.

Sokféle lehetőségem volt, ahova feltölthettem volna a videóimat, még olyan is, ahol mások kurzusai is helyet kaptak, és nem csak az én erőmből épült volna az oldal. Mégis a TudásPiacot választottam, mert:

  • a magyar piacra ez a legalkalmasabb,
  • letisztult a felülete,
  • itt a kurzusoldal teljesen az enyém lehet.

Anyagilag meg kell, hogy térüljön a havi előfizetés, de sokkal kisebb a kockázat, mintha egyedileg fejlesztettem volna le egy kurzusoldalt.

Szeretem azt a letisztultságot, ami a TudásPiac rendszerben van: amikor belépnek a vendégek, bejelölhetik a kedvenc videóikat, látják, hogy a többiek mit írtak, összességében ez egy nagyon barátságos felület szerintem. Nem egy fizikai hely, de mégis megvan az az élmény, amikor ide belépsz, hogy megérkeztél, ez a Te időd. Az online tanításban fontos, hogy legyen egy szép, tiszta felület, érkezzen valamennyire haza a gyakorlód. Ne az legyen, hogy tartasz egy Facebook élőt, és közben az ember figyelmét eltereli egy messenger üzenet.

A kedvenc TudásPiac funkcióm az értékelés. Egy újítás, hogy a legfrissebb értékelés megjelenik a kurzusoldalon, és ezt nagyon szeretem. Egyébként tudom, mennyi macera lenne az értékelések elkérésével, megosztásával, de itt nincs ilyen problémám. Kimegy egy automata levél, amiben megkérdezzük, hogy tetszett, megoszthatja a többiekkel a véleményét. Ez egy instant és remek funkció a TudásPiacon. A kedvencnek jelölés nagyon jó a felhasználóknak, hiszen így személyre szabottabbá válik számukra ez a belső tér, ahol a kurzusok vannak.

Az online egy olyan közeg, ahol a módszertan kicsit más, mint a jelenléti foglalkozásokon. Nem áll meg ott az online edzés, hogy az edző csinálja a monitoron, én meg otthon valamit művelek. Az a cél, hogy a foglalkozás, amit tartok, ne silányuljon le egy tévékirakat szintjére, ahol az oktató tökéletesen csinálja, a vendégek meg próbálják otthon utánozni.

Én igyekszem önállóságra tanítani a vendégeimet. Sok olyan instrukciót vezettem be, olyan módszertani ötletet, ami még az online-ban is ad egy befelé figyelést, egy szomatikus tudatosságot, hogy „ha ezt érzem, akkor inkább így csinálom”. Ez a fajta energiacsere még a videó, egy felvétel alatt is fontos, hogy meglegyen. Nem tudok hozzáérni, mozdulatokat igazítani, de tudom azt mondani, hogy „fogd meg itt, és figyeld meg, mit érzel”. A teljesen kezdőknek nem is nagyon szoktam ajánlani az Online Mozgás Stúdiót. Csak akinek van már olyan testtudata, ismeri annyira a testét, hogy tisztában van azzal, mi a jó és mi a sérülésveszélyes helyzet. Tanulom folyamatosan, hogyan lehet ezt jól csinálni, ha részt veszek például egy külföldi táncos kurzusain, megfigyelem, ő hogyan szemléltet valamit.

Ha csak kitenném a tananyagokat a TudásPiac rendszerébe, az ott porosodna. Beszélni kell róluk, keringtetni. Ahogy a gyakorlókkal – és az érdeklődők tágabb körével – is van egy folyamatos kommunikáció. A marketinget néha imádom, néha gyűlölöm, viszont a segítségével elkezdtem megtalálni a hangomat, mi is vagyok én, elengedni az össszehasonlításokat, hogy mi az, amit én tudok hozni, mi az én sztorim. Szerintem ez fontos annak is, aki most gondolkozik ezen, hogy belevágjon-e. Érzi-e magában ezt a tüzet, hogy ezt végig tudja vinni.

A marketing sokak számára egy szitokszó, de igazából ez arról szól, hogy önazonosan tudj arról beszélni, hogy te mit csinálsz, mit tudsz elmondani az embernek, mit tudsz adni, miben tudsz segíteni. Tehát pont a nyomulás ellentéte az, ha a marketinget okosan megcsinálod.

A marketing egy folyamatos feladat, főleg az elején, mikor még az embernek nincs kapacitása kiszervezni. Én most is tanulom, különböző embereket követek, inspirálódok. Ki lehet szervezni belőle dolgokat, és ki is kell, hogy az ember ne égjen ki, viszont a marketing gyakran egy olyan dolog, amit az embernek magában át kell forgatnia. Például: „mondd el két mondatban, mivel foglalkozol vagy kiket vársz egy edzésre.” Amíg ez nem megy frappánsan és kapásból, addig kiszervezni sem érdemes egy részét sem a marketingnek.

Az online kurzusok legnagyobb hozadéka, hogy fenntarthatóvá teszik a vállalkozásod.

Ha már tartasz egy ideje személyes jelenléttel foglalkozásokat, rájössz, hogy egy idő után nem tudsz tovább osztódni. Heti 3 óránál már előjöhet ez az érzés. Az online eszközök okos használatával Időt és energiát spórolhatsz meg. Bizonyos információk digitálisan, más dolgok pedig csak személyes jelenléttel átadhatók, Így lesz egy élhető üzleti modelled, és a jelenléti foglalkozásokat sokkal jobban fogod élvezni.

Megnéznéd a TudásPiacot működés közben?

Gyere el egy online bemutatónkra, ahol kötöttségek nélkül tudod faggatni szakértőnket, és megnézhetsz kívülről-belülről egy TudásPiac rendszert!

Töltsd ki az alábbi űrlapot, vegyél részt az online bemutatón, és nézd meg élőben a TudásPiac rendszer működését!

Bemutató jelentkezés v3 (ListaMester)

(Szolgáltatásunk csak vállalkozások számára érhető el.)

A jelentkezést követően kollégánk a megadott elérhetőségeiden keresni fog időpont egyeztetés céljából.