2015. január 17-én jött az ötlet, hogy kellene készíteni egy videó alapú online oktató rendszert. Este épp könyvet olvastunk az ágyban Edinával, amikor olyan gondolatébresztő sorok kerültek elém, amik beindították a fantáziámat. Nem szeretek az ágyban dolgozni, de azonnal laptopot ragadtam és elkezdtem felskiccelni az ötleteimet. Akkor még nem tudtam, hogy ezt követően minden nap ezzel a projekttel fogok foglalkozni és a lelkesedésem hosszú éveken át kitart. Azelőtt sosem volt olyan ötletem, ami mellett ennyire elköteleződtem volna.
Korábban olyan vállalkozásom volt, aminek mindkét üzletágában komoly kapacitásbeli és egyéb problémákat láttam. Mindegyik arra épült, hogy a saját időmet adtam el vagy fotósként vagy épp informatikai tanácsadóként.
A fotózás szezonális volt és elképzelhetelen volt a bővülés, mert a megrendelők kifejezetten Edina és az én stílusomat szerették volna viszont látni.
Főként esküvőket, jegyespárokat, családokat fotóztunk. A munkánk 90%-ban lakossági fényképészet volt és csak 10%-át adták a céges megrendelések.
Az időjárástól és az évszakoktól is nagyon függött a munka mennyisége. Késő tavasztól kora őszig rengeteg munka volt (se családi program, se pihenés nem fért bele), a köztes időszakban pedig alig csurrant-cseppent valami. Eközben pedig nagyon drága eszközparkot kellett fenntartani és a pályára belépő újoncok számára is alacsony volt a léc, így a sok vadász, kevés fóka esete állt fent. Nem igazán láttam benne a növekedés lehetőségét és nem tudtam elképzelni, hogy évek múlva is lelkesen tudnám csinálni.
Az informatikai ágon szintén az időmet adtam el, de ezen a területen több hónapos projektekre kellett elköteleződni és nem sokban különbözött a dolog attól, mint amikor alkalmazott voltam.
Ugyanúgy bejártam egy irodába valamelyik biztosító vagy pénzintézet IT osztályára, mintha ott dolgoznék. Igaz, itt már nem kellett komoly eszköz költséggel számolnom (elég volt egy laptop) és kevésbé volt szezonális, miközben a bevételi oldalon is többet tudott adni. A probléma itt az volt, hogy a projekteket általában rövid határidővel vállalta be a fővállalkozó, így hamar kiégtem.
A kegyelemdöfést az adta, amikor az egyik állami intézménynél kellett részt vennem egy EU-s projektben és találkoztam a versenyszférán kívüli hozzáállással. A racionalitás és a proaktivitás teljes hiánya, az értelmetlen időhúzás és az öncélú erőfitogtatás, valamint a projekt céljától eltérő érdekszálak hamar kiégettek. 2014. szeptember 30-án végül lezártam ezt a fejezetet és átadtam a lehetőséget azoknak, akik nem bánják, ha minden nap szélmalom harcot kell vívniuk különböző hivatalnokokkal és látszat munkát végző állami alkalmazottakkal. Ne értsetek félre, ott sem mindenki ilyen, dolgoznak ott is nagyon szuper emberek, csak sajnos kevesen vannak és általában ők viszik a hátukon az egész intézményt.
Vágytam valamire, ami nem szezonális, nem a saját időmet kell eladni, nem kell szembeszélben projekt határidőkre figyelnem.
Szerettem volna olyan igényt kiszolgálni, ami állandó, amire az embereknek mindig szükségük van és én és tudok vele azonosulni. Vágytam a függetlenségre és arra, hogy akkor is működjön a cég, ha éppen pihenni szeretnék.
2014 őszén hirtelen sok szabadidőm lett, mert addigra a fotózás is lecsengett a szezonális hatás miatt, így konferenciákra kezdtem járni és üzleti könyveket kezdtem vásárolni. Igen, a sokak által lenézett „puha fedelűeket”, amerikai „best sellereket”. 🙂 Így került a kezembe Donald Trump és Bill Zanker könyve, a Gondolkodj nagyban és csapj oda keményen.
Akkor még nem tudtam ki az a Doland Trump, hiszen még nem volt az USA elnöke, csak egy sikeresnek látszó ingatlanmágnás, akiről az egyik konferencián hallottam először. Ez a könyv adta az ötletet, hogy valamiképpen az oktatáshoz kapcsolódó témával kellene foglalkoznom. Maga a téma korábban is közel állt már hozzám, mert az egyetemi évek alatt néhány közgázos ismerősömmel szerettünk volna egy e-learning vállalkozást indítani, de akkor a tervezésnél nem jutottunk tovább. Az akkor kitalált egyik domain nevet (tanulnijo.hu) 5.000 Ft-ért eladtam, amit kicsit azóta is bánok.

Mivel szoftveres hátterem van (informatikai tanácsadói karrierem előtt szoftverfejlesztőként dolgoztam), így adta magát, hogy valami olyanba vágjam a fejszémet, amihez már alapból értek valamennyire. Szerettem volna, ha korábbi fotós és videós tapasztalataimat (az egyetemen diák stúdió tagja voltam, majd később országos TV csatornáknál is dolgoztam) is tudom kamatoztatni.
A fentiekből már adódott a dolog, hogy egy oktatással kapcsolatos szoftver lesz az új projekt. Abban is biztos voltam, hogy előfizetéses modellben akarom működtetni a szolgáltatást, hogy stabil cashflow-t tudjak felépíteni.
Amikor ez így összeállt a fejemben, nagyon elszánt lettem.
Amikor ezek a gondolatok megszülettek a fejemben, a fent már említett Trump könyvet olvastam lefekvés előtt az ágyban, de nem tudtam folytatni, mert azonnal neki akartam látni a megvalósításnak. 🙂 Letettem a könyvet és ágyba vittem a laptopomat, hogy elkezdjem a gondolataimat valóra váltani.
Akkoriban a Lynda.com (ma már LinkedIn Learning néven ismerjük) volt az a szolgáltatás, ami a leginkábbb kapcsolódott az alapöteltemhez. Akkor még úgy tűnt, hogy itthon senki nem csinált még hasonló, online videó alapú oktatórendszert. 2015-ben még sokan DVD-n értékesítették az infótermékeiket, de már érezhető volt az online videók népszerűsége.
Akkori iparági elemzések nagy lehetőséget láttak az online videók további piaci növekedésében. Azóta tudjuk, hogy ez a jóslat tényleg valóra vált.
Azt hiszem, ez volt az egyik olyan trend, amit akkor felismertem és később ez is hozzájárul a cég előrejutásában.
Visszatérve 2015. januárjára, rengeteg tervet készítettem és elkezdtem gyűjteni az információkat a leendő szoftverhez. Az első kihívást az online videók kezelése adta, mivel akkoriban viszonylag kevés olyan szolgáltató volt, akik professzionális célra kínáltak streaming megoldásokat és ezek is nagyon drágák voltak. Ennek ellenére belevágtam a fejlesztésbe, de még nem tudtam, hogy fogom megoldani a videók streamelését gazdaságosan.

A tényleges fejlesztés 2015. februárjában indult és viszonylag hamar előállt egy már látványos, de még keveset tudó megoldás (már lehetett videókat lejátszani -nem streamelve – és voltak már egyszerű kitölthető tesztek). Ezt megmutattam az akkori mastermind* csapatomnak, ahol nagyon lelkes fogadtatása volt a demónak.
Idő közben arra is rájöttem, a videók streamelését nem más cégtől kell várnom, mert akkor pénzügyileg nem jön ki a matek.
Így 2015-ben elkezdtem beletanulni az on-demand video streaming alapjaiban és lefejlesztettem a TudásPiacban ma is használt videós megoldás alapjait.
Nem tudtam, hogy ez én megoldásom bírja-e majd a jövőbeli terhelést, de úgy voltam vele, hogy maximum változtatok, ha nem jön be.
Az első demó verzió, amit már reménybeli érdeklődőknek meg tudtam mutatni 2015. szeptember elsejére készült el. Vagyis durván 8,5 hónap kellett ahhoz, hogy egy éles használatra még alkalmatlan, de már kontrollált keretek között megmutatható megoldásom legyen.
Megkerestem az akkori legnagyobb infótermék értékesítőket, de egyikük sem kért a szolgáltatásból. Viszont voltak közöttük, akik elmondták, hogy mi a problémájuk a látottakkal.
Ez erőt adott és igyekeztem minden kifogást kezelni, átalakítani a szoftvert úgy, hogy a visszajelzéseket is beleépítettem.

Az első megrendelőre 2016. február elsejéig kellett várni. Vagyis az első demó verzió után pontosan 5 hónapra volt szükség, hogy valaki fantáziát lásson a TudásPiacban.
Viszont volt még akkor vele egy nagy probléma: nem volt még kész, több funkciója sem működött még. Bíztam benne, hogy az ügyfél nem kezdi el használni a rendszert és közben a háttérben be tudom fejezni. 🙂 Szerencsém volt, mert nem kezdte el azonnal használni. Persze, ma már inkább érezném problémának, ha egy megrendelőnk nem vág bele a TudásPiac használatába, de akkor ez időt adott nekem.
Az első éles online vásárlás végül nem ebben a rendszerben történt, hanem a saját magunk által üzemeltetett Fotós Akadémián, amibe kezdetben saját (fotós) oktatóanyagaimat töltöttem fel. 2016. május 12-én, éjfél után 1 perccel érkezett meg egy Győző nevű vásárló, aki történelmet írt a TudásPiac életében. A Fotós Akadémia nagyon jó terep volt, hogy kitapasztaljam a rendszer kezdeti gyerekbetegségeit és közvetlenül a hallgatóktól tudtam visszajelzéseket szerezni.

Azonban 2016. novemberében még csak annyi bevételt hozott, ami a könyvelő havidjíára volt elegendő. Vagyis már 22 hónapja nem nagyon volt bevételem, miközben a pénzügyi tartalékaim kimerültek és megszületett a gyermekem is. Ez lehetett volna az a pont, amikor értelmes megoldásnak tűnt volna az egészet abbahagyni. Szerencsére nem akartam abbahagyni és a családom is támogatott a folytatásban. Így további demókat tartottam, fejlesztettem és felvettem magam mellé egy fejlesztőt, akivel közösen gyorsabban tudtunk haladni.
Az ügyfelek lassan jöttek, nehéz volt a piac bizalmát elnyerni.
2017 év végén még mindig csak annyi bevétele volt a cégnek, hogy pár órában tudtam magamat alkalmazni és minimális fizetést tudtam csak utalni magamnak. Ráadásul, ekkor változott a Kft-k kapcsán a törzstőke összege 500.000 Ft-től 3.000.000 Ft-ra. Ez elsőre megugorhatatlan akadálynak tűnt, mert addigra sem tartalékom, sem pedig egyéb bevételem nem volt. Végül sikerült ezen is túllépni és elkezdtek érkezni az ügyfelek, miközben egyre több embernek tartottam bemutatót (akkor még személyesen, kávézókban).
Azonban az áttörésre ég várni kellett, lassú felfutás vette kezdetét. 2019-ben újabb kolléga csatlakozott hozzánk, aki a tesztelésben, doksik írásában és bemutatók tartásában is sokat segített. Ez volt az az év, amikor úgy éreztem, hogy kezd a dolog beindulni, kezdjük elérni azt a szintet, hogy bár még messze nem piaci szinten, de tudunk az addigra 3 fős csapatnak fizetést adni.
Aztán jött a COVID, ami bár elsőre ezen a piacon lehetőségeket rejtett magában, mégis inkább a káoszt sikerült megjegyezni abból az időből. Mindenki kapkodott, rengeteg olyan érdeklődőnk volt, aki nem minket keresett, de mégis tudni akarta, hogy mi mentjük-e meg a vállalkozását vagy sem.
Több dolgot kipróbáltunk, volt egy Google Meet-hez hasonló szolgáltatás is, amit egy ideig host-oltunk, de végül elvetettük (a nagyokkal nem tudtunk versenyezni). Viszont a COVID alatt a cég egyre stabilabb lett és végül 2020-at árbevételben duplázással zártuk.
A COVID után már nem kellett magyaráznunk, hogy mi az online oktatás, hogyan kell videókat felvenni és egymás után nőttek ki a földből a szakértői oktató oldalak.
Ez egy darabig nagyon jól működött, de az online hirdetési felületek egyre kevésbé lettek hatékonyak és egyre többen fordultak az előfizetések felé.
A marketingünk pocsék volt (pár saját készítésű és Facebook hirdetés futtott évekig), mégis sikerült növekvő pályán maradnunk, egyre többet hallottak rólunk, egyre több ajánlás volt és egyre több sikeres ügyfelet tudhattunk magunk mellett.
2017-től kezdve minden évben növelni tudtuk a cég bevételét, egyre érettebb szolgáltatást tudunk nyújtani, egyre többek számára lett hasznos, amit csinálunk.
2023-ban már lett saját (belsős) marketingesünk is. Így a csapat már 6 fős lett: Edina (párom) GYES után elkezdettt adminisztratív feladatokban segíteni és mostanra ő lett az irodavezetőnk. Tamás, a programozónk 2020 körül csatlakozott, Bálint pedig 2021-től segít az online bemutatók megtartásában, tesztelésben, tartalmak készítésében és az ügyfélszolgálatban. Ádám szintén 2021-től kezdve segít mindenben, ami design és grafika. Adrienn pedig 2023-ban vette át a marketing feladatokat. A 6. csapattag én vagyok. Még részt veszek a cég sok tevékenységében (még programozok is), de idővel minél inkább a cégvezetésre szeretnék koncentrálni. A csapatunk biztosan tovább bővülni fog, mert szerencsére teendőnk van sok.
A következő 10 évhez viszont meg kell újulnunk, nem elég az, amit eddig csináltunk.
A TudásPiacnak az oktatással foglalkozó vállalkozók számára egy kikerülhetetlen szoftvernek kell lennie.
Olyan rendszernek, amiben nem csak tanulni lehet, de segíti az adminisztratív feladatok többségét és élményt ad a hallgatóknak, miközben segíti az új kapcsolatok kialakulását. A TudásPiac a jövőben már nem csak egy online oktatórendszer lesz.