Mi ez az egész és miért érdemes hallgatnod ránk?
Harmadik alkalommal készítjük el éves online kurzuspiaci körképünket a hazai kurzuspiac általunk látható jelentős szeletéről. A TudásPiac egy több mint 136 ezer hallgatóval rendelkező, 2015-ben indult – és azóta folyamatosan fejlesztett – bérelhető online oktatórendszer.
Ha többet szeretnél megtudni a TudásPiac történetéről, ide kattintva közvetlenül az alapítótól, Kiss Ákostól ismerheted meg az elmúlt 10 év legjelentősebb tapasztalatait és hasznos vállalkozói tanulságait.
Rendszereinkben a 2024-es évben összesen 673.060.241 Ft értékben adtak el online kurzusokat és eseménybelépőket az oktatók, több tízezer tranzakció keretében. Ez alapján rengeteg adatra van rálátásunk, melyekből a hazai infotermék-piacra vonatkozó mérvadó megállapításokat tehetünk, valamint látványos trendeket olvashatunk ki. Ezek egy jelentős részét az érdeklődőkkel publikusan is megosztjuk alábbi elemzésünkben.
Magyarországon hasonló adatok nem érhetőek el
Korábban rajtunk kívül senki nem gyűjtött össze és publikált hasonló statisztikákat, amelyek az online oktatás bevételteremtő képességéről adnának átfogó képet – ezzel pedig továbbra is egyedülálló szerepet tölt be TudásPiac a hazai kurzuspiacon.
Szeretnénk ezekkel az egyedülálló információkkal segíteni a piaci szereplőket, különösen a már piacon levő és a piacra lépésen gondolkozó online oktatókat.
Mutatunk konkrét számokat, adatokat aggregált formában és trendeket is. A TudásPiac azon kevés cégek közé tartozik, melyek működése átlátható. Számaink alapján nagyon sok megállapítás leszűrhető az online kurzuspiac állapotáról, mozgásairól, és ezeket örömmel osztjuk meg a piac többi szereplőjével.
Érdemes még 2025-ben online kurzusok készítésébe fogni?
A 2024-es gazdasági környezet – hasonlóan a korábbi évekhez – kivételes kihívásokat hozott magával világszerte, így Magyarországon is.
Miközben az Egyesült Államokban lezajlott az elnökválasztás, a közhangulatot továbbra is meghatározták fegyveres konfliktusok, az AI (vagy magyarosan MI) technológiák rohamos fejlődése pedig vadonatúj lehetőségeket nyitott meg a vállalkozások előtt. Az infláció nyomán számos szolgáltatás és termék ára emelkedett, ennek nyomán pedig még fontosabbá vált, hogy az online kurzuspiac minőségi – minél inkább nélkülözhetetlen – tartalmakat adjon át. Az előfizetéses rendszereknél az előfizetők megtartásához ez eleve kiemelten fontos – főleg, ha mérlegelnie kell a fogyasztónak, épp melyik előfizetését lenne célszerű lemondania.
Az online oktatási piac azonban ezen tényezők mellett is képesnek bizonyult a növekedésre, érzékelhető hangsúlyeltolódással az előfizetéses modell felé, amely, mint látni fogjuk, kiszámíthatóbb, stabil bevételt tud jelenteni a megfelelő szolgáltatás nyújtásának biztosítása esetén.
A növekedés nagy eséllyel azzal magyarázható, hogy az online oktatási piac B2C szegmensének fő célközönsége továbbra is azon lakossági vásárlók voltak, akik kisebb mértékben kitettek a gazdasági hullámzásoknak, anyagi körülményeik nagyobb mozgásteret hagynak nekik. Többségük képzettebb, magasabb jövedelmű, rendelkezik elég szabadidővel és nyitottsággal az önfejlesztésre.
Amiatt emeljük ki a lakosság köréből érkező vevőket (magánszemélyeket) rögtön az elején, mert ahogy látni fogjuk, a TudásPiac által lefedett piacon főként a B2C vásárlók (tanulók) tranzakcióira van rálátásunk.
A rendszeren belüli B2B értékesítések aránya mindössze 10% körüli. Ez nem azt jelenti, hogy a B2B piacon nem használnak TudásPiac rendszert, hanem azt, hogy a vállalatoknak és egyéb szervezeteknek készült online kurzusok sokszor külön szerződések részeként kerülnek értékesítésre, és jellemzően nem a TudásPiac rendszerek e-commerce folyamatain futnak át online vásárlásként (annak ellenére, hogy maga az oktatás TudásPiac rendszerben zajlik).
Az AI-alapú eszközök gyors iramú fejlődése, széleskörű elérhetősége, illetve ezáltal a tartalomkészítés felgyorsulása a tudásvállalkozóknak kaput nyitott az egyszerűbb skálázódáshatóság és a hatékonyabb munka felé, amelyet azonban sok infobiznisz még mindig nem használ ki azok teljes potenciálja szerint.
Érdemes körültekinted a piacodon: mennyire aknázzák ki a versenytársaid az új technológiák nyújtotta lehetőségeket?
Ugyanakkor új kihívásokat is állít az AI használata, hiszen alacsonyabbá vált a belépési küszöb és az AI által generált tartalmak sem mindig hibátlanok – bár kétségtelenül sokat fejlődtek már tavaly óta. Emiatt az adott területen szerzett tapasztalat és szakértelem továbbra is elengedhetetlen része a tartalmak (pl. kurzusok) készítésének.
Az érdeklődők elérése valamelyest megnehezült a változó közösségi média algoritmusok miatt. Számos alkotó is a Facebook hirdetések hatékonyságának csökkenését tapasztalta, illetve megfigyelhető a TikTok trendek felgyorsulása, valamint a platform telítődése miatti csökkenés a videók virálissá válási esélyében. Mindenképpen érdemes tehát több lábon állnod a közösségi médián belüli elérések érdekében: sose hagyatkozz egyetlen felületre, így ugyanis maximális a kitettséged annak változásai!
A címadó kérdésre röviden válaszolva: igen, továbbra is jövedelmező lehet előlépned tudásvállalkozóvá, de szükséges hozzá a saját területed képzési piacának alapos ismerete, hiszen ahány iparág, annyi különféle lehetőség és kihívás vár rád. De, hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, nézzük meg a 2024-es adatokat!
Top 7 adatunk 2024-ből
Az alábbi értékek az összes TudásPiac rendszer együttes adataiból származnak.
673.060.241 Ft forgalom – Összesen ennyi bruttó árbevételre tettek szert a TudásPiac rendszereken keresztül ügyfeleink. Ez a tavalyi 522.519.726 Ft-os záró értékhez viszonyítva 150.540.515 Ft-os, azaz közel 29%-os összforgalmi növekedést jelent.
Természetesen ehhez az ügyfélrendszerek számának gyarapodása jelentősen hozzájárult, egyúttal azonban a rendszerenkénti átlagos bruttó árbevétel is növekedett. Bővebb információért lásd az átlagokat a rendszerenkénti értékekért!
126.993 felhasználói fók – Ennyi felhasználói fiók volt 2024 végén a TudásPiac rendszerekben összesen. Számuk mostanra tehát tovább nőtt, közel 30%-os emelkedést mutatva a 2023 végi 98.383-as értékhez képest.
526.688 hozzáférés – Ennyi felhasználók és kurzusok közti összekötés – tehát ennyi aktív kurzus hozzáférés – volt a rendszerekben 2024 év végére. Ez jelentős, közel 38%-os növekedést jelent az előző évi 380.860-as értékhez képest.
4.156 infotermék – Ennyi megvásárolható tétel létezett az ügyfeleink rendszereiben 2024 végén. Ide tartoznak videós kurzusok, események részvételi lehetőségei, nyomtatott könyvek stb. Az infotermékek száma közel 27%-kal bővült a tavalyi 3.273-ról.
22.694 videó – A rendszerekbe feltöltött infotermékek együttesen tartalmaztak ennyi videót, melyeket összesen 331.623 percbe telt volna végignézni. Az 1 évvel korábbihoz (16.585-höz) képest 6.109 videóval lett több 2024. decemberére, ami 33%-os bővülést jelent. Összesen 11.412 új videót töltöttek fel ügyfeleink a rendszereikbe. A két érték közötti eltérés azt mutatja, hogy sok régebbi videót cseréltek le, frissítették a kurzus tartalmakat. Az átlagos videóhossz a rendszerekben kicsivel több mint 14 és fél perc volt az év végére.
7.909 letölthető fájl – E-bookok, hanganyagok, egyéb letölthető segédanyagok (pl. sablonok, táblázatok, kalkulátorok, tanulmányok stb.) száma a rendszerekben. Az 1 évvel korábbihoz (6.309) képest 1.600 fájllal lett több 2024 decemberére.
1.316 tudáspróba – A rendszerekben elérhető tudáspróbák száma is tovább nőtt, az előző évi 1.018-hoz képest 30%-os emelkedést mutatva.
201.087 tesztkitöltés – Az előző év végéig (a tudáspróba funkció bevezésétől kezdve) összesen 137.817 tesztkitöltés történt, amelyhez képest jelentős, 46%-os volt a növekedés 2024-ben, ami a kurzusok interaktivitásának növekedését mutatja.
Mi az a tudáspróba?
A TudásPiac rendszeren belül létrehozható, automatikusan kiértékelésre kerülő online feladatsorokat, teszteket nevezzük tudáspróbának.
Elemzett adatok köre, kivételek
Mielőtt a részletes statisztikákba belevágnánk, fontos tisztázni, milyen adatokat használtunk fel.
Az online kurzuspiaci körkép a TudásPiac kurzus platformot használó ügyfelek összesített és névtelenített adatain alapuló piaci sajátosságok és trendek bemutatása.
A piaci adatok elemzését 2021. decemberében kezdtük, így ettől kezdve állnak rendelkezésre az összehasonlításra és elemzésre szolgáló adatok. A TudásPiacot céges, zárt belső oktatásokra is használják. Ezen ügyfeleink rendszereiben nem történik pénzforgalom.
Az értékesítéshez kapcsolódó átlagok megállapításakor csak a bevétellel rendelkező, magyar forint (HUF) pénznemben értékesítő ügyfeleinket vesszük figyelembe, megmaradva ezzel a hazai kurzuspiac vizsgálatánál. Az USD, EUR, RON vagy CAD pénznemben értékesítő rendszerek bruttó árbevételei nem szerepelnek a kimutatásokban. Egyúttal azon ügyfeleinket is kiszűrjük, akik még most töltik csak fel a kurzusaikat, tehát nem kezdtek bele a mérés végeztéig infotermékeik értékesítésébe.
Mivel szeretnénk minél pontosabb képet adni arról, mekkora bruttó árbevételre lehet átlagosan szert tenni infotermékek – tehát például online tanfolyamok – értékesítésével, további szűréseket is végzünk.
A másik véglet felől olyan ügyfeleket szűrünk ki az értékesítési adatok összegzéséből, akik:
- következetesen, minden hónapban kiugróan magas bevételeket realizálnak, jelentősen torzítva ezzel az átlagot, irreális képet mutatva az olvasónak.
- egy rövidebb időszak alatt jelentős torzító hatást fejtettek ki az átlagra, például egy kimagaslóan jól sikerült kampányuk által. Ebben az évben áprilisra és augusztusra vonatkozóan kellett efféle szűrést elvégeznünk.
Fontos hozzátenni továbbá, hogy nem minden értékesítés, így pedig az ügyfeleinknek nem a teljes forgalma jelenik meg az általunk látott adatok között: a TudásPiac rendszeren kívül, akár egy külső rendszerben vagy személyesen értékesített termékek és szolgáltatások nem hatnak a riportunkban megjelenő számokra.
Gyakran ilyen a B2B értékesítés eredményeként létrejövő, egyedi árajánlatot használó tranzakció, de a TudásPiac rendszeren kívül, könyvesboltokban eladott könyvpéldányok árbevétele is ide tartozik.
Nem közlünk mindenhol konkrét adatokat, a trendeket viszont ilyen esetben is megosztjuk az olvasóval.
Mennyi pénzt lehet keresni hazai piacon online kurzusokkal?
A pontos válasz nagyban függ az adott tudásterülettől, az értékesített infotermék célközönségétől és az általad használt árazástól. Jellemzően teljesen más kategóriába esik, például, egy olyan tanfolyam, amely elvégzése magasabb bevételhez segítheti hozzá a teljesítőjét, mintha csak hobbi célú felhasználásra szánt kurzust vizsgálunk.
Iparágakon és infobizniszeken átívelő, irányadó átlagokat azonban tudunk mutatni. Azt javasoljuk, tekints ezekre a saját tudásterületed alapos ismerőjének lencséjén keresztül.
A következő adatok a korábban ismertetett, a pontosságot növelni hivatott szűréseket alkalmazva álltak elő.
Mennyit kerestek infobizniszek a TudásPiac használatával?
744.497 Ft – ennyi volt a rendszerenkénti átlagos bruttó árbevétel 2024-ben, amely jelentős növekedést jelent a tavalyi 639.844 Ft-hoz viszonyítva. A forgalom azonban, ahogyan az várható volt, nem volt egyenletes az év során. Mennyire jelenik meg szezonalitás az online kurzusok piacán? A következő ábrán szereplő értékek megmutatják.

Általánosan elmondható, hogy a nyár továbbra sem az infotermékek értékesítésének ideális időszaka: a forgalom jellemzően visszaesik az évnek ezen hónapjaiban. Ez nem meglepő, ha a nyári szabadságolásokra és az iskolaszünetre gondolunk.
Idén a statisztikáinkban ezt a hatást erősítette, hogy több rendszer is frissen indult a szezonon kívüli időszak kezdetén, így, bár ezekben történtek értékesítések, az időszaki sajátosságokból adódóan ezek mennyisége alacsonyabb volt.
Az alábbi diagram segíthet felkészülni azokra a hónapokra, amikor nagyobb a vásárlói hajlandóság az e-learning piacon.

Az elmúlt évek tapasztalatai – és konkrét adatai – alapján érdemes felkészülten várni az őszi szezon beindulását: miután a nyári programok és a szeptemberi iskolakezdés első heteit maguk mögött hagyják, a hallgatók jellemzően ismét nagyobb hajlandóságot mutatnak az önképzésre.
Hogyan alakult a vásárlások száma a teljes év során?
Míg az előző fejezetben a bevétel oldaláról közelítettünk, az alábbi ábrán az egy rendszerben lezajlott vásárlások átlagos havi darabszámát vizsgáljuk meg.

Átlagosan havi 29,4 vásárlás történt egy-egy TudásPiac ügyfél rendszerében, ugyanez az érték tavaly 28 volt. Havi bontásban az alábbi ábrán láthatod a vásárlások számának átlagos alakulását.

Átlagos kosárérték: mennyit fizettek vásárlásonként a vevők?
25.344 Ft – Tranzakciónként átlagosan ennyi pénzt hagytak a virtuális kasszánál a vásárlók a teljes év viszonylatában.

Ugyanakkor, hasonlóan az átlagos rendszerenkénti forgalom korábban bemutatott alakulásához, ennél a mérőszámnál is tapasztalhatóak voltak jelentősebb hónapok közötti eltérések.

Melyek a legjövedelmezőbb iparágak?
Bár az ügyfeleink nevét és konkrét bevételét nem árulhatjuk el, azért azt elmondhatjuk, hogy a top 10 ügyfelünk együtt többszázmilliós nagyságrendű bruttó árbevételt tudott elérni a TudásPiac rendszerében.
A legjövedelmezőbb iparágak 2024-ben az alábbiak voltak (ügyfélrendszerek, bevételük szerinti sorrendben):

Vásárlási szokások, értékesítési trendek
Az infobizniszek számos előnye fokozottan képes érvényesülni megnehezült gazdasági környezetben: egyszerű skálázhatóság; anyagköltségtől mentes; termékeidet nem kell fizikailag raktároznod vagy újra és újra legyártatnod; sőt, egy-egy minikurzust akár néhány óra leforgása alatt készre tudsz faragni a megfelelő felkészültség mellett.
Visszatérő tapasztalatunk volt 2024-ben online szoftverbemutatóink alkalmával (melyek egyikére te is jelentkezhetsz ingyen, ide kattintva), hogy az érdeklődők közül több terület képviselői is szóvá tették, megnehezült a célközönségük elérése. A kurzuspiac általunk látott része alapján ez egy általános jelenségnek tűnik.
Emögött elsősorban a közösségi médiafelületek algoritmusainak változásai állnak: a TikTok, amely felé korábban a marketinges szakemberek többsége egybehangzóan terelte ügyfeleit – és egyébként továbbra is hasznos platform maradt -, már sokkal több alkotó (köztük piaci szereplők) versenyének a helyszíne, mint a korábbi, könnyű viralitást lehetővé tevő időszakban. A Facebook hirdetések célzása megnehezült és ennél fogva drágább lett, a megszokott berögződések kevesebb eléréshez vezettek.
Ezen körülmények között leginkább azok a tudásvállalkozók tudtak jól érvényesülni, akik több lábon álltak, és nem egyetlen közösségi platform megbízhatóságára tették fel minden pénzüket. (Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy elaprózódni sem érdemes a közösségi oldalak sokasága között! Ne feledd, a tartalmak újrafelhasználása és több, eltérő formátumban történő megosztása sokat könnyít az online jelenléted felépítésében és ápolásában.)
Mindezek fényében, ahogyan eddig is, jelentős előnyt jelent egy közvetlen eléréseket lehetővé tevő email lista, amely birtokában a közösségi média felületeknek való kitettség jelentősen lecsökken.
Kik vásárolnak itthon infotermékeket?
A magánszemélyek általi és céges vásárlások számának adataiban nyomon érhető, hogy a TudásPiac rendszerekben zajló online vásárlások jelentősen nagyobb része lakossági ügyfelekhez kapcsolódik.
Fontos hozzátenni ugyanakkor, hogy a rájuk vonatkozó 2022-es törvénymódosítást követően a katás vállalkozók nem értékesítenek már céges vásárlóknak. Ez az érintett ügyfeleinknél szintén érvényesül.
Az alábbiakban a magánszemélyek általi és a céges vásárlások arányait jelenítjük meg havi bontásban. Az értékesítések hónapok közötti eltérő száma miatt az egyszerűbb értelmezés érdekében százalékos értékeket tüntetünk fel.
magánszemély | céges vásárlás | |
január | 86,64% | 13,36% |
február | 82,24% | 17,76% |
március | 86,31% | 13,69% |
április | 86,55% | 13,45% |
május | 88,43% | 11,57% |
június | 90,72% | 9,28% |
július | 91,30% | 8,70% |
augusztus | 96,80% | 3,20% |
szeptember | 90,03% | 9,97% |
október | 90,61% | 9,39% |
november | 91,84% | 8,16% |
december | 89,79% | 10,21% |
Mobilról vagy PC-ről vásárolnak többen infoterméket?
2023. augusztusától kezdődően vezettük be a vásárlásra használt eszközök monitorozását és központi statisztikánkban történő rögzítését. Ez alapján a vevők az alábbiak szerint használják a készülékeiket infotermékek vásárlására.
okostelefon | táblagép | számítógép / laptop | |
január | 27,85% | 0,45% | 71,69% |
február | 26,11% | 0,64% | 73,25% |
március | 35,95% | 0,56% | 63,49% |
április | 18,32% | 0,04% | 81,64% |
május | 30,99% | 0,23% | 68,78% |
június | 22,57% | 0,28% | 77,14% |
július | 27,75% | 0,30% | 71,94% |
augusztus | 11,36% | 0,16% | 88,48% |
szeptember | 32,19% | 0,33% | 67,48% |
október | 26,52% | 0,38% | 73,10% |
november | 40,63% | 0,59% | 58,79% |
december | 32,80% | 0,45% | 66,75% |
Fontos hozzátenni, hogy a fenti számok teljesen máshogy néznének ki, ha nem vásárlást, hanem látogatást vizsgáltunk volna. Ebben az esetben a mobilok aránya lényegesen magasabb lenne. Ebből az is látszik, hogy míg böngészésre sokan használnak mobiltelefont, a vásárlások jelentős része még mindig számítógépen történik.
Tovább menetel az előfizetéses modell
Érdekes trendre figyeltünk fel az előfizetések számának, illetve maguknak az előfizetéseket felkínáló rendszerek számának alakulásában. 2024-ben utóbbiak száma jelentősen nőtt, tehát az előfizetéses modellt alkalmazó tudásvállalkozók aránya megnőtt. Mindeközben az adatok látszólag stagnálást mutattak az előfizetéses tranzakciók számában. Miből adódott ez?
Az adatok közelebbi elemzése rávilágít, hogy maroknyi előfizetéses rendszer bázisának a jelentősebb csökkenése ment végbe, amelyet számos további rendszer felívelése egyensúlyozott ki, megteremtve az ábrán a látszólagos változatlanságot.
Alább az előfizetéses tranzakciók (díjbegyűjtések – legyenek azok akár havi, negyedés, féléves vagy éves periodicitás szerintiek) számának alakulása követhető nyomon.

Az ábra értelmezéséhez fontos, hogy a jelenlegi statisztikában nem különböztetjük meg az éves és a havi előfizetésekből származó tranzakciókat. Ezáltal a nagyobb visszaesést vagy kiugrást mutató időszakok nem szükségszerűen jelentenek tömeges lemondásokat vagy új előfizetéseket. Jól sikerült kampányokkal behozott éves előfizetők is okozhatnak ilyen eltéréseket a hónapok között.
Kiemelve és egy külön ábrán megjelenítve a 2024-es év adatait a következőt kapjuk.

Az előfizetéses modell az egyszeri értékesítés után folyamatos, stabil bevétellel kecsegtet, azonban a jelentősebb csökkenést tapasztalt rendszerek példája jól mutatja, az alkotó nem dőlhet hátra azután sem, hogy meggyőzte az érdeklődőt, szüksége van erre az előfizetésre.
Az előfizetéses modell folyamatos értékadást követel meg, a felhasználónak ugyanis következetesen azt kell éreznie, továbbra is megéri számára tagnak maradni. Ennek hiányában megszaporodnak a lemondások. Továbbá, ha az alapvető, normál ütemű lemorzsolódásnak nem megy valaki ellen új előfizetők szerzésén keresztül, bevétele kiszámíthatóan csökkenni fog.
Az előfizetéses modell alkalmazása viszont így is hatékonyabb tud lenni, mint egyszeri értékesítésekre hagyatkozni. A következő szekcióban erre kapunk erős bizonyítékot.
Mi a helyzet az előfizetések (és megújulásuk) összes tranzakción belüli arányával?
Mint írtuk, az előfizetések jellemzően kiszámíthatóbbá teszik a bevételt: a nyári hónapokban, amikor a tudásvállalkozóknak megnövekedett kihívást jelent új vásárlókat szerezni, az előfizetéses modellben szolgáltató infobizniszek előfizetői már meglévő és folyamatosan megújuló vásárlókként szolgálnak. Nem szükséges újra és újra bevonzani őket ahhoz, hogy eladásokat generáljanak. Ezen jellemzőjük pedig nem csupán a nyári, szezonon kívüli időszakban ad előnyt, hanem az év bármely olyan időszakában, amikor megdrágulnak a hirdetések, és nehezül az új érdeklődők elérése (pl.: ünnepek előtt, Black Friday vagy egy jelentősen nagyobb piaci szereplő médiakampánya miatt).

Az eladások számát tekintve kevésbé jól teljesítő hónapokon belüli a magas arányú előfizetéses tranzakciók az előfizetéses modell bevételstabilizáló hatására mutatnak rá. Az előfizetők jelen voltak akkor is, amikor nehezebbé vált az új vásárlók bevonzása.
Kiemelve és egy külön ábrán megjelenítve a 2024-as év adatait az arányokra vonatkozóan a következőt kapjuk.

Részletfizetés: nem jár annyi munkával, mint egy előfizetés fenntartása, mégis folyamatos bevétellel tudja ellátni a vállalkozást, ha egy hosszabb tananyagot féléves vagy egyéves részletfizetéssel értékesítünk. Bár ezzel kockáztatjuk azt, hogy a részletfizetés a célcsoportunk kevésbé fizetőképes rétegét vonzza be, ugyanakkor egy 6 vagy 12 hónapos program kellő elkötelezettséget kíván a csatlakozóktól ahhoz, hogy a kevésbé elszántak elkerüljék. Ha pedig a tananyagunk már készen van, be tudjuk időzíteni, és nem szükséges minden hónapban friss tartalmakat gyártanunk a tagoknak.
Mikor aktívabbak az online kurzusok hallgatói?
Infótermékek készítéséhez és értékesítéséhez fontos információ lehet annak ismerete, hogy mely hónapokban aktívabbak a hallgatók. Nos, az alacsony aktivitású időszakok nagyjából egybevágnak az iskolai szünetekkel. Ilyenkor sokaknak kevesebb ideje van tanulni, oktatásokat vásárolni. Az évkezdés azonban mindig egy nagyon aktív időszak. Januárban szívesen kezdenek bele valami újba az emberek, könnyebben rá lehet őket venni, hogy fejlesszék magukat. Az alábbi diagramon havi bontásban mutatjuk be az aktív felhasználók átlagos számát rendszerenként.

Míg az előző ábrán az aktív, tehát az adott hónapban legalább egyszer bejelentkezett felhasználók számát néztük meg, a következő ábrán az általuk generált adatforgalom alakulása látható hónapról hónapra.

Ezen trend tehát nem csupán azt mutatja meg, mikor jelentkeztek be többen a fiókjukba, de a bejelentkezés utáni tartalomfogyasztásukkal kapcsolatban is visszajelzéssel szolgál – hiszen több videó megtekintése nagyobb adatforgalmat generál.
Fizetési szolgáltatói tranzakciók használata
A TudásPiacnál hagyományosan a magyar alapítású Barion-on keresztül bonyolódik a legtöbb tranzakció. Ennek oka, hogy a TudásPiac korai éveiben a Barion volt az egyetlen támogatott fizetési szolgáltató, és sok régi ügyfelünk maradt ennél a megoldásnál később is. Nem elhanyagolható, hogy az előfizetéseket jelenleg a Barion és a Stripe rendszerén keresztül támogatjuk. Az összes vásárlás 48,7%-a a Barion felületén keresztül lett kifizetve, ami jelentős visszaesést jelent a 2023-as 57,5%-hoz képest. (DOWN)
A második helyre lépett fel az amerikai Stripe, amely 23,2%-os részesedéssel rendelkezik. Ez közel 11,3 százalékpontos növekedést jelent az előző évi 11,9%-hoz képest. A nagy előrelépést segítette az is, hogy ezen a szolgáltatón keresztül lehetőség van előfizetéseket is futtatni a TudásPiac rendszerével. (UP)
A harmadik helyen a szintén hazai SimplePay áll, mely a tranzakciók 15,53%-át bonyolította le a TudásPiac platformon. Ez némi csökkenést jelent a 2023-as 17,3%-os értékhez képest. (DOWN)
A negyedik helyen a hagyományos banki átutalások zártak 11,7%-kal. Ez enyhe növekedést mutat a 2023-as 10,1%-hoz képest, jelezve, hogy továbbra is van igény erre a fizetési formára. (UP)
Az utolsó helyen végzett a PayPal, amely 2024-ben 0,71%-os részesedést ért el, ami visszaesést jelent a 2023-as 3,1%-hoz képest. (DOWN).

Az ajándékkártya hatékony, de mikor?
Mivel a TudásPiac rendszerek lehetővé teszik a kurzusok ajándékkártya formájában történő értékesítését is, így érdemes megnéznünk, e tekintetben milyen trendeket hozott 2024.
A következő ábrán az eladott ajándékkártyák számának alakulását követhetjük végig.

Az ábrán jól látható, hogy messzemenően a decemberi időszak határozza meg legjobban az ajándékkártyák értékesítését.
Ilyenkor érdemes ehhez alkalmazkodnod a kommunikációddal is: mivel az emberek gondolatai ekkor már eleve az ajándékozás körül forognak, így hirdetéseidben, hírleveleidben is célszerű erre biztatnod a közönségedet (pl.: ajándékozz tudást ajándékba).
Tipikus ajándékkátyás szituációk lehetnek:
- nagyobb ünnepek előtti bevásárlások (karácsony, Valentin nap, húsvét)
- születésnapok, névnapok
- céges ajándékok, jutalmak
- nyereményjátékokban megnyerhető ajándékkártyák
Online kurzusok értékesítőjeként olyan egyedi ajándékvásárlási lehetőséget biztosíthatsz, amivel még az utolsó pillanatban is élhetnek a feledékenyebbek, mikor már minden bolt bezárt – csomagolás és kiszállítás nem szükséges!
Mi várható 2025-ben?
Várhatóan a gazdasági viszonyokat továbbra is jelentősen, sőt, egyre növekvő mértékben meghatározza majd az AI-technológiák fejlődése és mind szélesebb körű elterjedése. A piac – beleértve az online kurzusok piacát is – ennek nyomán valószínűleg át fog rendeződni.
Ahogyan bizonyos munkafolyamatok kiválthatóakká válnak, és a felhasználók már komplexebb kérdéseikkel is fordulhatnak AI-alapú eszközökhöz, még kritikusabbá válik a saját tudásterület és piaci szegmens alapos ismerete, illetve annak felismerése, mik azok a szolgáltatások, amiket egyelőre képtelen – akár csak látszólagosan is – helyettesíteni az AI.
Érdemes figyelemmel kísérni, a versenytársak mennyire aknázzák ki az ebben rejlő lehetőségeket: ha már megteszik, a lemaradást és maradandó hátrányba kerültést megelőzendő szükségszerű tartani a lépést. Amennyiben pedig még nem élnek vele, olyan helyzeti előnyre tehet szert a szemfüles, alkalmazkodóképes vállalkozó, amellyel köröket verhet konkurenseire.
Közelednek a 2026-os országgyűlési választások, amely a 2022-es tapasztalatok tükrében várhatóan politikai hirdetések tömegével árasztja majd el az internetet. Ezek az üzenetek gyakorlatilag képesek kiszorítani a vállalati hirdetések többségét, így a vevőszerző csatornák egyike sokaknál kieshet a kampányidőszak alatt. Ennek oka, hogy ilyenkor jelentősen megemelkedik a hirdetésekből származó konverziók ára, ugyanazon hirdetési költségkeret kevesebb elérést eredményez.
Erre mindenképpen érdemes lehet felkészülni 2025 során az email lista építésén, a tartalommarketing erősítésén, illetve – ha az adott üzletágban működőképes – saját előfizetéses modell kidolgozásán keresztül. Ezek mindegyike stabilizáló hatással tud lenni a vállalkozások életében, kevésbé teszi őket függővé a közösségi platformok algoritmusaitól és a vásárlási hajlandóság változásaitól.
Ezen felül úgy gondoljuk, a bővülő kurzus kínálat mellett egyre fontosabb szerepet kap majd a tanulók megtartása és aktivitásra ösztönzése, utókövetése, valamint motiváló közösséggé formálása.
Miben tudja a tudásvállalkozókat segíteni a TudásPiac?
Levesszük a technikai terhet a válladról! Velünk akár 1 munkanap alatt lehet saját kurzus oldalad. Nem kell programozóra várnod, vagy a rendszer karbantartásával és frissítéseivel vesződnöd. A kezdeti beállítások elvégzése után koncentrálhatsz arra, amihez a legjobban értesz: átadni a tudásodat a hallgatóidnak.
Nemcsak kurzusokat, hanem online vagy offline eseményekre is értékesíthetsz részvételi lehetőségeket, sőt akár könyveket (e-book vagy fizikai formában) is, pár kattintással.
Teszteket is szeretnél a kurzusaidba tenni? Legyen szó gyakorló vagy tétre menő tesztekről, változatos kérdéstípusokkal fűszerezve, nálunk a tudáspróba mindig izgalmas lesz!
Az automatizált online vásárlási folyamatunk segítségével könnyedén kezelheted a bankkártyás fizetéseket, számlázást és szerkeszthető email sablonokat. Előfizetéseket, klubtagsági rendszert szeretnél indítani? Semmi akadály!
Fejlett értékesítési funkcióink között szerepelnek az upsell ajánlatok, a kedvezményes, időben vagy darabszámban korlátos ajánlatok, kuponok, ajánló partnerek bevonása, ajándékkártyák értékesítése és a részletfizetések. Még vendégoktatóidnak is lehetőséget adhatsz, és az értékesítések után jutalékot is fizethetsz nekik – a rendszer ezt átláthatóan számontartja neked.
Használhatsz időzítéseket is, például kurzus tartalmak csepegtetése, adott időben induló kurzusok vagy lejáró kurzus hozzáférések.
Nem kell külön szolgáltatónál tárhelyet vásárolnod és videós szolgáltatásért sem kell külön fizetned, mert ezeket a szolgáltatásunk tartalmazza.
A biztonságot is komolyan vesszük: kontrollált hozzáféréseket oszthatsz ki, a videókat védjük a letöltések ellen, a rendszer figyeli a fiókmegosztási kísérleteket, és külön védelmet nyújtunk a PDF fájlokra is. Ráadásul, az idővonalon a felhasználóid tevékenységét utólag is visszanézheted.
Az ügyfélszolgálatunk magyar nyelvű, induláshoz videós oktatást, online kézikönyvet és egy exkluzív Facebook csoportot biztosítunk. Napi biztonsági mentéseinkkel az adatvesztés elkerülésében segítünk, miközben folyamatos fejlesztéseinkkel és új funkcióinkkal a rendszer mindig a legfrissebb és legkorszerűbb lesz.
Ha többet szeretnél megtudni, jelentkezz online bemutatónkra itt: https://tudaspiac.hu/bemutato/