A sikeresen induló vállalkozások többnyire két veszélyes véglet között félúton kezdik az életüket: az átgondolatlanság és a perfekcionizmus között. Cikkünkben a saját piaci szegmensünk példáin keresztül az utóbbit mutatjuk be. Hogyan szabotál a tökéletesség hajszolása, és miképpen léphetsz ki ebből a véget nem érő javításokat eredményező gondolatiságból?

„Az induláshoz mindennek passzolnia kell”

Ez a kijelentés csak részben igaz. Minden elengedhetetlen tényezőnek passzolnia kell, így például el kell végezned a szükséges piackutatást, hogy meggyőződj róla, lesz-e igény a szolgáltatásodra. Meg kell határoznod vásárlói perszónákat (buyer persona), el kell kezdened építeni és feltüzelni a közönségedet, illetve végig kell járnod a megfelelő jogi lépéseket.

Videós oktatóanyagok esetén azonban akár egy középkategóriás okostelefonnal (és kiegészítő mikrofonnal) elkezdhetsz tartalmakat készíteni. A videó szerkesztésére számos ingyenes szoftvert találsz (pl.: DaVinci Resolve), melyek alapszintű használatát megtanulhatod YouTube bemutatókon keresztül, szintén költségek nélkül. Az induláskor nincsen szükséged komoly felszerelésre, azzal ugyanis onnan veszel el pénzt, ahol a legnagyobb szükséged lesz rá: a marketingből.

Miért pont marketingbe fektessek induláskor?

A jó bornak is kell a cégér! Hiába tetted bele a szíved-lelked egy oktatóanyagba, ha az sosem jut el ténylegesen azokhoz az emberekhez, akiknek a problémáját megoldaná a bennük foglalt tudás. Az internet korábban példa nélküli lehetőséget ad arra, hogy a potenciális vásárlóid figyelmébe ajánld a szolgáltatásodat és a termékeidet. Ez ugyanakkor együtt jár egy még sosem látott mértékű ingermennyiséggel, ami tompítja a befogadók érzékenységét.

Emlékszel, amikor elterjedtek a névre szóló marketing célzatú e-mailek? Először még megakadt rajta az ember tekintete, manapság azonban a háttérzaj részévé váltak. Rengeteg tartalom lepereg egy-egy telefonképernyőn anélkül, hogy arra különösebb figyelmet fordítana a felhasználó. A marketing által megtörheted a görgetés menetét, majd az értékesítési felületedre viheted a célcsoportod tagjait. Amíg nem alapoztad meg a közösségi média jelenlétedet egy stabil és hűséges követőtáborral, addig nem engedheted meg magadnak, hogy a marketingeden spórolj. Gondoskodj róla, hogy a te borod cégére is látszódjon a többi között, lehetőség szerint pedig ki is tűnjön közülük!

példa a csomagajánlatokra a TudásPiac rendszerekben

A TudásPiac kurzus platform használatával egyszerűen hozhatsz létre kedvezményes, upsell és csomagajánlatokat. Lehetőséged van kuponokat kiállítani, illetve a kurzusaidat ajándékkártyaként értékesíteni. Az általad jóváhagyott hallgatói értékelések megjelenítésével építheted a kételkedő érdeklődők bizalmát, és új vevőket szerezhetsz.

A tökéletesség hajszolása a pénzedet és az idődet égeti

„Az internet nem felejt” – tartja a modern szólássá előlépett megfigyelés. Az online közeg valóban kíméletlen terep lehet egy hiba után, így a befektetett munkád könnyen hálátlannak érződhet. Nem kevés pénzt és időt fektettél a marketingbe? Közzétetted az eddigi legminőségibb posztodat? Került bele egy apró elírás is? Csak idő kérdése, és a hozzászólók elkezdik pimaszul a tudtodra adni. Az ilyen visszajelzéseket sokan nem viselik jól, ami természetes. Az online környezet azonban megsokszorozza ezt a hatást, hiszen több száz, több ezer (vagy még több) ember találkozhat a posztunk tartalmával.

Mindannyian szeretnénk elkerülni, hogy a 15 percnyi hírnevünket nevetség tárgyaként szerezzük meg. Vállalkozóként ráadásul ezen komoly bevételünk, ezáltal pedig akár a megélhetésünk is múlhat. Ilyen nyomás alatt még az egészséges maximalizmusod is fokozatosan perfekcionizmussá alakulhat, így egyszer csak azon kapod magad, hogy mások váltják valóra a kitűzött céljaidat. Amíg te azon dolgoztál, hogy minden tökéletes legyen, és óriásit szólhasson a vállalkozásod indulása, addig mások már elkezdtek pénzt keresni ugyanazon a területen. Tőlük kell megtanulnunk az egyik nagyon fontos leckét!

A piacon nem a tökéletesség vezet sikerre.

Valóban igaz, hogy amit a versenytársaid elkészítettek, az nem lett tökéletes, de közzétették és elég jónak bizonyult. Erre kell céloznod neked is: legyen a munkád elég jó, mert így lesz lehetőséged mindig még tovább javítani! Nem azoknak kell megfelelned, akik az elírásod miatt kommentelnek. Azoknak felelj meg, akik olyan vásárlóid lesznek, amilyeneket szeretnél a vállalkozásodnál tudni. Az időd és a pénzed ezen csoport elérésében fog a legjobban megtérülni.

Közhellyé koptatott metafora, mégis fokozottan igaz az esetünkben: nem sprintversenyre készülsz, hanem egy marathoni távra. Nem kell a vállalkozás indítása előtt, közben vagy akár utána a tökéletesség megvalósítására törekedned. A célod az „elég jó” kell legyen, amivel mindig két lépéssel a versenytársaid előtt maradhatsz. A munkád inkább legyen kész, mint tökéletes (viszont sosem félkész!). Amennyiben ingyenes és naprakész információkat szeretnél az e-learning területéről, olvasd el a havonta megjelenő ‘Online kurzuspiaci körkép‘ rovatunk aktuális cikkét!

ListaMester hírlevél

Hírlevél feliratkozás

Szeretnél értesülni piaci trendekről, újdonságokról? Képben akarsz lenni az online kurzusok világáról? Akkor iratkozz fel hírlevelünkre! 

Ahhoz, hogy levelet küldhessünk neked, az alábbiakat be kell pipálnod.