Új adatokkal bővítjük a hazai online tanfolyamok piacát elemző írásainkat. Mostantól nem csak a bevétel szerinti, de az eladásaik száma szerinti TOP 5 ügyfelünk iparágait is megjelenítjük. Megmutatjuk továbbá, hogyan alakultak a bevételek és az eladások napról napra. Mostantól, ráadásul, az előző év azonos időszakával is összehasonlíthatjuk az aktuális trendeket. Amennyiben szeretnéd áttekinteni a teljes 2022-es év kurzuspiaci elemzését, összefoglaló cikkünkben ezt is megteheted.
Január jellemzően az újévi fogadalmak beváltásának a hónapja. Ehhez jól illeszkedően ez a hónap idén 3 rekordot is megdöntött az ügyfeleink körében:
- A hallgatók száma,
- a hallgatói aktivitási arány
- és az átlagbevétel
területén egyaránt csúcsra lépett a 2023-as év januárja. A kurzusokat vásárlók ilyenkor új lendülettel vetik bele magukat az önfejlesztésbe, és beszerzik az ehhez szükséges anyagokat. Kérdés azonban, hogy meddig képes kitartani ez a motiváció az év során. A tavalyi év adatai alapján nagyjából áprilisig.
Mire alapozzuk a megállapításainkat?
A TudásPiac egy olyan szolgáltató, ami kurzuskészítők számára biztosít bérelhető e-learning rendszert, mellyel az oktatók könnyen eljuttathatják az online kurzusaikat a hallgatóságukhoz és mérhetik előrehaladásukat, hatékonyságukat. Az online kurzuspiaci körkép a platformot használó ügyfelek összesített adatain alapuló piaci sajátosságok és trendek bemutatása.
A TudásPiacot belső céges oktatásokra is használják. Ezen ügyfeleink rendszereiben nem történik pénzforgalom. Az alábbi átlagok megállapításakor csak a bevétellel rendelkező, HUF pénznemben értékesítő ügyfeleinket vesszük figyelembe. Ezzel azokat az ügyfeleinket szintén kiszűrjük, akik még most töltik fel a kurzusaikat, tehát nem kezdtek bele a mérés végeztéig a kurzusaik.
Mivel szeretnénk minél pontosabb képet adni arról, mekkora bevételre lehet átlagosan szert tenni online tanfolyamok értékesítésével, további szűréseket is végzünk. A másik bevételi véglet felől egy olyan ügyfelünket szűrtük ki az adatok összegzéséből, aki következetesen, minden hónapban kiugróan magas bevételeket realizál.
Mindezek ismeretében nézzük, mit hozott a január!
Mennyit kerestek átlagosan az ügyfeleink az év elején?
A várakozásoknak megfelelően egy kifejezetten erős évindító hónapot zártunk. Olyannyira, hogy felülmúlta a 2022-es év összes havi átlagát! Tavaly ilyenkor átlagosan 601.033 Ft-ot kerestek az ügyfeleink online kurzusok értékesítésével. Idén januárban ez az érték kimagaslóan magas, 658.095 Ft volt. Amennyiben a hónapok közötti pontosabb összehasonlítás érdekében ezt visszaosztjuk a napok számával, átlagosan napi 21.228 Ft-ot kapunk. Tavaly ilyenkor ez az érték 19.388 Ft volt.
Mekkora változást jelent ez az előző hónaphoz, 2022. decemberéhez viszonyítva? A tavalyi év záró hónapja átlagosan 592.411 Ft-ot hozott egy ügyfélnek. Mint azt az évösszegző kurzuspiaci körképben alátámasztottuk, egyben ez volt az ajándékkártyák értékesítésének szezonja is. Összességében a december napi 19.110 Ft-os átlagos bevételt hozott a TudásPiac rendszert használó tudásvállalkozóknak.
Mennyi volt az átlagos kosárérték 2023 januárban?
A tavaly januári kosárérték 15.694 Ft volt, míg ugyanezen hónapban idén átlagosan 20.636 Ft adtak ki vásárlásonként a tudásra vágyók. Ez nem jelenti azonban, hogy ennyi lenne most egy kurzus átlagos értéke. A kosárérték számításakor egyaránt jelen vannak az előfizetések, illetve az egyetlen tanfolyamot és többet tartalmazó vásárlások.
A két átlag jelentős eltéréséből kitűnik, hogy tavaly januárban inkább kisebb értékű kurzusokból adtak el sokat, és ez eredményezett magas bevételt. Idén azonban nem volt ennyire jelentős a kisebb értékű vásárlások szerepe.
Az előző hónap, december 20.153 Ft-os kosárértékéhez viszonyítva a januári párszáz forintos növekedést mutat.
Mennyi volt a top 5 ügyfelünk januári bevétele?
A jól teljesítő hónap erős élmezőnyt hozott magával. 2023 első top 5-ös listájára legalább 2.2 millió forintos bevétellel lehetett bekerülni. Az első két hely mögött ennek többszöröse áll. Az idén januárban legtöbb bevételt szerző 5 ügyfelünk együttes árbevétele 28.973.764 Ft volt.
A lista résztvevőit név szerint nem tűntetjük fel, de iparágaik szerint bemutatjuk őket. (2023-as kurzuspiaci körképeinkben egy új, következetesebb kategorizálási rendszert vezetünk be.)
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
✈️
Légijármű vezetése
🏠
Ingatlan/Lakberendezés
🏆
Önfejlesztés
Mennyi értékesítést realizált a top 5 ügyfelünk januárban?
Mostantól egy új top 5-ös listát is hozzáadunk a kurzuspiaci körképekhez. Az erre felkerülő ügyfeleink nem szükségszerűen egyeznek meg a bevételi lista élmezőnyével, de könnyen lehetnek köztük átfedések időről időre. Hasonlóan a havi bevételen alapuló toplistához, itt sem közlünk neveket vagy konkrét értékeket, azonban az iparágat feltüntetjük.
Az alább olvasható toplistára bejutott ügyfeleink rendszereiben összesen 684 tranzakciót bonyolítottak a vásárlók.
🏆
Önfejlesztés
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
🩺
Egészségügyi oktatás
🌍
Életmód, környezettudatosság
📚
Oktatási módszertan
Fizetési szolgáltatói tranzakciók megoszlása januárban
A fizetési szolgáltatók adatait áttekintve fontos figyelembe vennünk két dolgot. A TudásPiac kurzus platform fejlesztése során nem egyszerre került be valamennyi fizetési lehetőség támogatása. Ez azt eredményezte, hogy a régebb óta velünk lévő ügyfeleink jellemzően a Bariont kötötték be a rendszerükbe, így ennek magas aránya történeti okokra is visszanyúlik.
A másik tényező, amit nem szabad elfelejtenünk, hogy ezek az értékek nem a vásárlói preferenciákat mutatják meg. Még a felület történeti sajátosságait leszámítva is jelentős hatása van a rendszereket használó ügyfeleink döntéseinek ezen arányok kialakításában. Ők döntik el, mely szolgáltatókkal szerződnek a támogatottak közül. Ezáltal van, amelyiküknél csak egy, másoknál több opció is megjelenik ezek közül a vásárlóik számára. A vevő preferenciája csak ezen „szűrések” után jön képbe.
A vásárlások során használt fizetési szolgáltatók sorrendje ebben a hónapban a következőképpen alakult.
Barion
46,72%
SimplePay
24,94%
átutalás
13,95%
PayPal
7,26%
Stripe
7,13%
Ugyanez kördiagramon megjelenítve így néz ki.
Mi várható februárban?
Arra számítunk, hogy a februári adatokon már látszódni fog a vásárlók év eleji lendületének csökkenése. Ugyanakkor idén nem várunk akkora visszaesést, mint tavaly februárban, amikor a választási kampány és az orosz-ukrán háború kitörése egyaránt markánsan meghatározták az online kurzuspiacot. Ezúttal olyan tényezők lehetnek majd a meghatározók, amik évről évre velünk vannak, így tavaly is velünk voltak: az újévi fogadalmak fokozatos kifulladása és a hirdetések mennyisége.
Azt már láttuk, hogy január kedvez az online kurzuspiac számára. Ezzel szemben a február sokkal inkább azon vállalkozások hónapja, akik meg tudják ragadni a Valentin-nap körüli érdeklődést. Tudásvállalkozóként ez gyakran nem kivitelezhető úgy, ahogyan, például, egy étterem képes megszólítani a párokat. Az általuk ilyenkor feladott további hirdetések megnövelhetik a konverziók árát.
2022 februárjában végül 455.854 Ft-os ügyfelenkénti bevételi átlaggal lehetett számolni (szemben az azt megelőző hónap 601.033 Ft-jával). Idén eleve magasabb értéket hozott a január, illetve a választási kampány okozta reklámzaj nem szorítja majd ki a vállalkozói hirdetéseket az online felületekről. Mégis, az év eleji nagy hullám alábbhagyását legfeljebb jól sikerült kampányok ellensúlyozhatják. Kérdés, hogy érdemes-e ilyenkor a szerelmeseket célzó hirdetésekkel versengeni az online felületeken nagyobb hirdetési költségkerettel.
Mindezek fényében, ha nem érkezik váratlan gazdasági hatás, mérsékelt visszaesésre számítunk. Az értékek várhatóan a tavasz megérkezésével kezdhetnek majd ismét emelkedni.