Új adatokkal bővítjük a hazai online tanfolyamok piacát elemző írásainkat. Mostantól nem csak a bevétel szerinti, de az eladásaik száma szerinti TOP 5 ügyfelünk iparágait is megjelenítjük. Megmutatjuk továbbá, hogyan alakultak a bevételek és az eladások napról napra. Mostantól, ráadásul, az előző év azonos időszakával is összehasonlíthatjuk az aktuális trendeket. Amennyiben szeretnéd áttekinteni a teljes 2022-es év kurzuspiaci elemzését, összefoglaló cikkünkben ezt is megteheted.

Január jellemzően az újévi fogadalmak beváltásának a hónapja. Ehhez jól illeszkedően ez a hónap idén 3 rekordot is megdöntött az ügyfeleink körében:

  • A hallgatók száma,
  • a hallgatói aktivitási arány
  • és az átlagbevétel

területén egyaránt csúcsra lépett a 2023-as év januárja. A kurzusokat vásárlók ilyenkor új lendülettel vetik bele magukat az önfejlesztésbe, és beszerzik az ehhez szükséges anyagokat. Kérdés azonban, hogy meddig képes kitartani ez a motiváció az év során. A tavalyi év adatai alapján nagyjából áprilisig.

Az összesített bevételek alakulása a TudásPiac rendszerekben 2023. januárban, napi bontásban

Mire alapozzuk a megállapításainkat?

A TudásPiac egy olyan szolgáltató, ami kurzuskészítők számára biztosít bérelhető e-learning rendszert, mellyel az oktatók könnyen eljuttathatják az online kurzusaikat a hallgatóságukhoz és mérhetik előrehaladásukat, hatékonyságukat. Az online kurzuspiaci körkép a platformot használó ügyfelek összesített adatain alapuló piaci sajátosságok és trendek bemutatása.

A TudásPiacot belső céges oktatásokra is használják. Ezen ügyfeleink rendszereiben nem történik pénzforgalom. Az alábbi átlagok megállapításakor csak a bevétellel rendelkező, HUF pénznemben értékesítő ügyfeleinket vesszük figyelembe. Ezzel azokat az ügyfeleinket szintén kiszűrjük, akik még most töltik fel a kurzusaikat, tehát nem kezdtek bele a mérés végeztéig a kurzusaik.

Mivel szeretnénk minél pontosabb képet adni arról, mekkora bevételre lehet átlagosan szert tenni online tanfolyamok értékesítésével, további szűréseket is végzünk. A másik bevételi véglet felől egy olyan ügyfelünket szűrtük ki az adatok összegzéséből, aki következetesen, minden hónapban kiugróan magas bevételeket realizál.

Mindezek ismeretében nézzük, mit hozott a január!

Az összesített értékesítések számának alakulása a TudásPiac rendszerekben 2023. januárban, napi bontásban

Mennyit kerestek átlagosan az ügyfeleink az év elején?

A várakozásoknak megfelelően egy kifejezetten erős évindító hónapot zártunk. Olyannyira, hogy felülmúlta a 2022-es év összes havi átlagát! Tavaly ilyenkor átlagosan 601.033 Ft-ot kerestek az ügyfeleink online kurzusok értékesítésével. Idén januárban ez az érték kimagaslóan magas, 658.095 Ft volt. Amennyiben a hónapok közötti pontosabb összehasonlítás érdekében ezt visszaosztjuk a napok számával, átlagosan napi 21.228 Ft-ot kapunk. Tavaly ilyenkor ez az érték 19.388 Ft volt.

Mekkora változást jelent ez az előző hónaphoz, 2022. decemberéhez viszonyítva? A tavalyi év záró hónapja átlagosan 592.411 Ft-ot hozott egy ügyfélnek. Mint azt az évösszegző kurzuspiaci körképben alátámasztottuk, egyben ez volt az ajándékkártyák értékesítésének szezonja is. Összességében a december napi 19.110 Ft-os átlagos bevételt hozott a TudásPiac rendszert használó tudásvállalkozóknak.

Az átlagos ügyfélbevételek összehasonlítása 2022. január, 2022. december és 2023. január között

Mennyi volt az átlagos kosárérték 2023 januárban?

A tavaly januári kosárérték 15.694 Ft volt, míg ugyanezen hónapban idén átlagosan 20.636 Ft adtak ki vásárlásonként a tudásra vágyók. Ez nem jelenti azonban, hogy ennyi lenne most egy kurzus átlagos értéke. A kosárérték számításakor egyaránt jelen vannak az előfizetések, illetve az egyetlen tanfolyamot és többet tartalmazó vásárlások.

A két átlag jelentős eltéréséből kitűnik, hogy tavaly januárban inkább kisebb értékű kurzusokból adtak el sokat, és ez eredményezett magas bevételt. Idén azonban nem volt ennyire jelentős a kisebb értékű vásárlások szerepe.

Az előző hónap, december 20.153 Ft-os kosárértékéhez viszonyítva a januári párszáz forintos növekedést mutat.

Az átlagos kosárértékek összehasonlítása 2022. január, 2022. december és 2023. január között

Mennyi volt a top 5 ügyfelünk januári bevétele?

A jól teljesítő hónap erős élmezőnyt hozott magával. 2023 első top 5-ös listájára legalább 2.2 millió forintos bevétellel lehetett bekerülni. Az első két hely mögött ennek többszöröse áll. Az idén januárban legtöbb bevételt szerző 5 ügyfelünk együttes árbevétele 28.973.764 Ft volt.

A lista résztvevőit név szerint nem tűntetjük fel, de iparágaik szerint bemutatjuk őket. (2023-as kurzuspiaci körképeinkben egy új, következetesebb kategorizálási rendszert vezetünk be.)

👨🏻‍💼
Üzlet/Marketing

👨🏻‍💼
Üzlet/Marketing

✈️
Légijármű vezetése

🏠
Ingatlan/Lakberendezés

🏆
Önfejlesztés

Mennyi értékesítést realizált a top 5 ügyfelünk januárban?

Mostantól egy új top 5-ös listát is hozzáadunk a kurzuspiaci körképekhez. Az erre felkerülő ügyfeleink nem szükségszerűen egyeznek meg a bevételi lista élmezőnyével, de könnyen lehetnek köztük átfedések időről időre. Hasonlóan a havi bevételen alapuló toplistához, itt sem közlünk neveket vagy konkrét értékeket, azonban az iparágat feltüntetjük.

Az alább olvasható toplistára bejutott ügyfeleink rendszereiben összesen 684 tranzakciót bonyolítottak a vásárlók.

🏆
Önfejlesztés

👨🏻‍💼
Üzlet/Marketing

🩺
Egészségügyi oktatás

🌍
Életmód, környezettudatosság

📚
Oktatási módszertan

Fizetési szolgáltatói tranzakciók megoszlása januárban

A fizetési szolgáltatók adatait áttekintve fontos figyelembe vennünk két dolgot. A TudásPiac kurzus platform fejlesztése során nem egyszerre került be valamennyi fizetési lehetőség támogatása. Ez azt eredményezte, hogy a régebb óta velünk lévő ügyfeleink jellemzően a Bariont kötötték be a rendszerükbe, így ennek magas aránya történeti okokra is visszanyúlik.

A másik tényező, amit nem szabad elfelejtenünk, hogy ezek az értékek nem a vásárlói preferenciákat mutatják meg. Még a felület történeti sajátosságait leszámítva is jelentős hatása van a rendszereket használó ügyfeleink döntéseinek ezen arányok kialakításában. Ők döntik el, mely szolgáltatókkal szerződnek a támogatottak közül. Ezáltal van, amelyiküknél csak egy, másoknál több opció is megjelenik ezek közül a vásárlóik számára. A vevő preferenciája csak ezen „szűrések” után jön képbe.

A vásárlások során használt fizetési szolgáltatók sorrendje ebben a hónapban a következőképpen alakult.

Barion
46,72%

SimplePay
24,94%

átutalás
13,95%

PayPal
7,26%

Stripe
7,13%

Ugyanez kördiagramon megjelenítve így néz ki.

A fizetési szolgáltatók használatának megoszlása a 2023. januári tranzakciók során

Mi várható februárban?

Arra számítunk, hogy a februári adatokon már látszódni fog a vásárlók év eleji lendületének csökkenése. Ugyanakkor idén nem várunk akkora visszaesést, mint tavaly februárban, amikor a választási kampány és az orosz-ukrán háború kitörése egyaránt markánsan meghatározták az online kurzuspiacot. Ezúttal olyan tényezők lehetnek majd a meghatározók, amik évről évre velünk vannak, így tavaly is velünk voltak: az újévi fogadalmak fokozatos kifulladása és a hirdetések mennyisége.

Azt már láttuk, hogy január kedvez az online kurzuspiac számára. Ezzel szemben a február sokkal inkább azon vállalkozások hónapja, akik meg tudják ragadni a Valentin-nap körüli érdeklődést. Tudásvállalkozóként ez gyakran nem kivitelezhető úgy, ahogyan, például, egy étterem képes megszólítani a párokat. Az általuk ilyenkor feladott további hirdetések megnövelhetik a konverziók árát.

2022 februárjában végül 455.854 Ft-os ügyfelenkénti bevételi átlaggal lehetett számolni (szemben az azt megelőző hónap 601.033 Ft-jával). Idén eleve magasabb értéket hozott a január, illetve a választási kampány okozta reklámzaj nem szorítja majd ki a vállalkozói hirdetéseket az online felületekről. Mégis, az év eleji nagy hullám alábbhagyását legfeljebb jól sikerült kampányok ellensúlyozhatják. Kérdés, hogy érdemes-e ilyenkor a szerelmeseket célzó hirdetésekkel versengeni az online felületeken nagyobb hirdetési költségkerettel.

Mindezek fényében, ha nem érkezik váratlan gazdasági hatás, mérsékelt visszaesésre számítunk. Az értékek várhatóan a tavasz megérkezésével kezdhetnek majd ismét emelkedni.

ListaMester hírlevél

Hírlevél feliratkozás

Szeretnél értesülni piaci trendekről, újdonságokról? Képben akarsz lenni az online kurzusok világáról? Akkor iratkozz fel hírlevelünkre! 

Ahhoz, hogy levelet küldhessünk neked, az alábbiakat be kell pipálnod.