A február több szempontból is érdekes időszak az online tanfolyamok értékesítőinek. Nem csak az év legrövidebb hónapjával kell ilyenkor számolni (vagyis eleve kevesebb napon hozhatnak bevételt a kurzusok), de itt már érezhető az évindító lendület alábbhagyása is. Az újévi életmódváltásukhoz oktatásokat keresők legnagyobb hányada ekkorra már beszerezte a nekik szükséges tartalmakat. A január részben emiatt messzemenően a legjobban teljesítő hónap volt – eddig.
A hirdetési felületeken február első felében jellemzően meghatározó tényezőként kell számolni a Valentin-napi ajánlatokkal, melyeket főként webshopok, éttermek, illetve egyéb olyan szolgáltatók tesznek közzé, akiknél relevánsabb lehet a párokat megszólítani. Bár ez kevésbé tud érvényesülni az online kurzusokra (tanulj együtt a pároddal?), a hirdetések megnövekedett száma ilyenkor a tudásvállalkozókat is érinti.
Mindezek ellenére rekord átlagos ügyfélbevételt és kosárértéket hozott a február.
Nézzük, mit jelent ez konkrétan, az adatok tükrében!

Mire alapozzuk a kurzuspiacról tett megállapításainkat?
Korábbi cikkeinkben részletesen bemutattuk, milyen adatok alapján, illetve milyen pontosságot növelő szűrésekkel tesszük közzé a riportjainkat. Amennyiben részletesen szeretnél olvasni erről, a januári kurzuspiaci körképben, illetve a 2022-es átfogó piaci évösszegzőben egyaránt megtalálod bővebb leírásunkat, itt most csak a legfontosabb gondolatokat listázzuk ki.
- Az online kurzuspiaci körkép a TudásPiac platformot használó ügyfelek összesített és névtelenített adatain alapuló piaci sajátosságok, illetve trendek bemutatása.
- Az átlagok megállapításakor csak a bevétellel rendelkező, HUF pénznemben értékesítő ügyfeleinket vesszük figyelembe.
- Egy olyan ügyfelünket is kiszűrtük az adatok összegzéséből, aki következetesen, minden hónapban kiugróan magas bevételeket realizál. Őt csak a top 5-ös listáinknál vettük figyelembe a számolások során.
Ezen szűrésekkel a belső céges oktatásokat, frissen indult rendszereket és az átlagot túlságosan felhúzó adatokat vesszük ki, hogy minél pontosabb képet adhassunk az online tanfolyamok piacának alakulásáról.
Mindezek ismeretében nézzük, mit hozott a február!

Mennyit kerestek átlagosan az ügyfeleink februárban?
A várakozásokat látványosan felülmúlta az év második hónapja. Miután az előző hónap felülmúlta a 2022-es év összes havi átlagbevételét, a február még erre is rákontrázott: a januári 658.095 Ft-os átlagos ügyfélbevétel után a februári átlag végül 773.597 Ft lett. Ez valószínűleg sikeres kampányoknak köszönhető, melyek alaposan megpörgették a számlálót.
Különösen kimagasló ez az érték, ha számításba vesszük, hogy február az év legrövidebb hónapja. A napok számával visszaosztva pontosabb képet kaphatunk arról, hogy valójában mekkora eltéréssel állunk szemben. Januárban egy nap átlagosan 21.228 Ft-ot, míg februárban ennél jelentősen többet, 27.628 Ft-ot kerestek az online kurzusok értékesítői.
Az előző év februárjával összemérve még nagyobb különbséget látunk. 2022 azonos időszakában átlagosan 455.868 Ft-os bevételre tehettek szert a TudásPiac ügyfelek, ami napi szinten 16.281 Ft-ot jelentett.

Mennyi volt az átlagos kosárérték?
A tavaly februári kosárérték 14.717 Ft volt. Ehhez képest idén ebben a hónapban több mint kétszer annyit hagytak a virtuális kasszánál a vásárlók, átlagosan 33.486 Ft-ot. Fontos azonban megjegyeznünk itt, hogy ez nem jelenti azt, hogy ennyibe kerülne most átlagosan egy online kurzus. A kosárérték számításakor jelen vannak az előfizetések, továbbá az egyetlen tanfolyamot és a többet tartalmazó vásárlások is. Emiatt ez az érték elsősorban azt hivatott megmutatni, hogy a tudásra vágyó vevők átlagosan mennyit voltak hajlandók online kurzusokért fizetni az adott hónapban.
A februári átlagos kosárérték még az előző hónap 20.636 Ft-os értékéhez viszonyítva is több mint másfélszeres növekedést jelent. A kosárértékek ilyen irányú alakulása már az elmúlt év során is megfigyelhető tendencia volt (melyben, valószínűleg, az infláció hatása is közrejátszott).
Ugyanakkor a kurzusok átlagos értékének növekedése egymagában nem magyarázza meg a január és február között megfigyelt jelentős különbséget. Nagy eséllyel két egyéb hatás is érvényesülhetett. Az első, hogy egyes ügyfeleink jól sikerült, vásárlásra ösztönző kampányai érdeklődőket terelhettek nagyobb értékű vásárlások felé. A második, hogy a januári úgymond „fogadalmi” lendület alábbhagyásának „önszelekciója” az adatokban is éreztethette a hatását: az életmódváltás motivációjából fakadó, kisebb értékű impulzusvásárlásokat felválthatta a gyakorlatiasabb, célorientált megközelítés. (Tehát nagyobb arányban vásárolhattak februárban, akiknek valóban szüksége van a megvásárolt kurzusra, és használniuk is kell a belőle szerzett tudást.)

Mennyi volt a top 5 ügyfelünk februári bevétele?
A február is erős élmezőnyt hozott magával. Olyannyira, hogy 2 millió Ft-os bevétel felett tudtak csak bekerülni a top 5-be a rajta szereplők. (Januárban ez a határ valamivel magasabb, 2.2 millió Ft volt.) Az egyes „helyezetteink” között is többszörös eltérések voltak, összességében viszont 35.754.679 Ft-os bevételt realizáltak az élvonalba bejutott ügyfeleink.
A lista résztvevőit név szerint nem tűntetjük fel, de iparágaik szerint bemutatjuk, a bevételük szerint csökkenő sorrendben.
✈️
Légijármű vezetése
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
🏠
Ingatlan/Lakberendezés
🏆
Önfejlesztés
Mennyi értékesítést realizált a top 5 ügyfelünk?
2023. januártól kezdve egy új top 5-ös listát is elkezdtünk vezetni. Ugyan könnyen lehetnek átfedések időről időre a másik toplistánkkal, e kettőre nem szükségszerűen ugyanazon ügyfeleink jutnak be. A havi bevételen alapuló listához hasonlóan, itt sem közlünk neveket vagy konkrét értékeket, azonban az iparágat feltüntetjük.
Ezen ügyfeleink rendszereiben összesen 542 tranzakciót bonyolítottak a vásárlók. Alább az értékesítések száma szerinti csökkenő sorrendben olvashatók az iparágaik.
🩺
Egészségügyi oktatás
🏆
Önfejlesztés
🌍
Életmód, környezettudatosság
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
✈️
Légijármű vezetése
Fizetési szolgáltatói tranzakciók megoszlása februárban
Januári riportunkban, illetve több korábbi írásunkban is kiemeltük, hogy a TudásPiac rendszerek fejlesztése során nem egyszerre kerültek be a jelenleg támogatott fizetési szolgáltatók integrációi. Emiatt ezen értékek nem a vevők preferenciáit mutatják meg, vagy legalábbis nem közvetlenül. Ennek okairól részletesen írtunk az előző havi kurzuspiaci körképünkben.
A vásárlásokban használt fizetési szolgáltatók sorrendje ebben a hónapban a következőképpen alakult. (csökkenő sorrend)
Barion
50,24%
SimplePay
21,99%
átutalás
16,61%
PayPal
5,93%
Stripe
5,22%
Ugyanez kördiagramon megjelenítve így néz ki.

Mi várható márciusban?
Márciusban (mérsékelten) alacsonyabb havi átlagbevételre számítunk, mint februárban. Bár több mint 10%-kal több idő áll rendelkezésre ebben a hónapban a bevételszerzésre, a rekordmagas februári átlagbevételt csak több ügyfelünk jól irányzott kampányaival érhetné utól a 2023-as év harmadik hónapja.
Március 2022-ben mérsékelt növekedést hozott a kurzuspiacon. Idén azonban nincs jelen az egyik, online eladásokat visszafogó tényező: az országgyűlési választási kampány reklámzaja. Arra számítunk, hogy enélkül jobb mutatókat hozhat majd ez a hónap, mint amit tavaly ilyenkor láttunk. Ezáltal, ha a februári átlagokat nem is, de a korábbi márciusi értékeket nagy eséllyel felülmúlja majd az aktuális hónap.
Amennyiben nem érkezik új, váratlan gazdasági hatás, a kedvező bevételi értékek akár nyárig is kitarthatnak. Ugyanakkor fontos már most megjegyeznünk, hogy a nyár mindig szezonon kívüli időszakot jelent a kurzuspiacon, erre érdemes készülni!