1. Hogyan árazz online kurzusokat?

Nincs még egy olyan félreértett területe a digitális termékek értékesítésének, mint épp az árazás.

Mert mennyi is egy dolog értéke?

Hogyan árazz online kurzusokat?Kevesebbet ér egy online kurzus egy könyvnél, csak mert nem kézzelfogható? Nem. Úgyhogy ne mondja nekem senki, hogy a videók hossza vagy a doksiba belepréselt betűk száma a hivatalos SI mértékegység az infotermékek beárazásához. Sokkal jobban közelítünk, ha azon kezdünk el agyalni, vajon mennyit adnának érte?

Ezt egyébként már a középkorban megmondta egy bölcs, hogy minden dolog annyit ér, amennyit adnának érte, ergo teljesen szubjektív, hogy mire milyen árcímkét érdemes biggyeszteni.

Kegyetlen felismerés, de a sales duma zsenialitásától függ a termék ára leginkább. Ugye, ugye, a jó öreg teleshop forgatókönyv… minden értékesítési szöveg atyja.

Ez persze ránk, alkotókra és virtuális iskola alapítókra nézve elég frusztráló, mert nem szeretünk, és legtöbbször nem is tudunk profin eladni. Ezért mindenáron kapaszkodót keresünk, például

zseniális ötletnek tűnik az óradíjunkból kikalkulálni akár egy ebook árát.

Ez azonban teljesen fars megközelítés, köszönőviszonyban sincs azzal, hogy álmaink bizniszét felépítsük, és megéljünk a tudásunkból.

  1. Ne a digitális tananyag hossza alapján árazz! Inkább az infotermék által elérhető eredmény értékét vedd alapul!
  2. Ne a konzultációd, foglalkozásod óradíjából kalkuláld ki a kurzusod árát. A személyes idődet mindig add drágábban, hiszen akkor csak az ügyfeleddel foglalkozol, szemtől szemben, ami törődést az infotermékedtől sosem kapna meg.
  3. Ne kérdezd meg az embereket, mennyit fizetnének az e-learning tudásanyagodért! Inkább kínálj fel nyereményt annak, aki eltalálja az új kurzus árát, így fogod látni, hogy a többség mennyit gondol érte reálisnak.

2. Három szokatlan elem, hogy az e-learning tananyagod első leckéje ütős legyen

Felmerülhet benned a kérdés, hogy:

  1. Miért ne lenne ütős MINDEGYIK lecke???
  2. Vagy, hogy miért kellene, hogy „ütős” legyen, ott a tudás, aztán tanuljon, azért vette meg.

Na, most ha jobban átgondolod, te is tudod, ott van ez az „első benyomást csak egyszer lehet tenni” dolog.

Meg azok a borzasztó rossz, biztosan csak bárki másnál igaz statisztikák, hogy

az e-learning tananyagokat csak a hallgatók 5-10%-a csinálja végig,

a többiek megelégednek azzal, hogy elérhetik a tudást, de igazából sosem csinálják végig.

Persze, mit érdekel téged, ha már eladtad egy klassz kis sales funnellel, mindegy, nem?

Áááááááá, ez egy webshopos hozzáállás, és ott sem hasznos amúgy, de most kanyarodjunk vissza az infobizniszedhez.

Egy olyan hallgató, aki nem veszítette el a lelkesedését a téma iránt, és végigcsinálja a digitális tananyagod:

  • lelkesebb
  • elégedettebb magával
  • sikeresnek érzi magát
  • pozitív véleményt ír
  • újra vásárol tőled valami mást
  • ajánlja másnak az oldalad

Az, hogy a vásárlód sikeresen kitöltött egy akármilyen salesformot, még nem elég a sikerhez.

A lelkesedését ébren kell tartanod az infotermékkel, és ezért múlik sok az első leckén!

Nézzük, mi az a 3 szokatlan elem, ami segíthet a hallgatód lelkesedésének a fenntartásában:

  1. Érzelem
  2. Bevonódás
  3. Provokáció

1. Kelts érzelmeket!

Érzelmektől fűtve mindent sokkal mélyebben megértünk és megjegyzünk.
Egy jó sztori rólad, a kurzusodról vagy a témáról segíthet ebben.

2. Vond be őt!
Amibe munkát teszünk, azt nehezebben hagyjuk félbe.
Vedd rá, hogy írja le, miért vette meg a kurzust és hol van elakadva.

Komolyabban fogja venni később a mondandódat.

3. Provokáld!
Egy elgondolkodtató, felkavaró kérdés az első lecke végén az online kurzus folytatására fogja őt ösztönözni.

3. Ikigai formula e-learning tananyagkészítéshez

Úúú, ez ilyen divatszó lett mostanában, de nem csak ezért említem meg.

Nagy ikigai rajongó vagyok, mert mint egy igazi, kreatív embernek, folyamatosan tele van ötletekkel a fejem, és persze rengeteg a feladatom, és sosem jutok semminek a végére. Az ikigai elveit, amikor megértettem, és elkezdtem alkalmazni, nyugvópontra jutottam az állandó frusztráltság helyett, és ha elégedettebb vagyok, és azt érzem, haladok, akkor vidámabb szövegeket írok neked.

Az ikigai magyarul azt jelenti, az élet értelme, a létezésünk oka.

Lényege, hogy megtaláljuk azt, amit szenvedéllyel tudunk csinálni.

Az ikigai szerint azt tanítsd:

Amit szeretsz
Amiben jó vagy
Amire szüksége van a világnak
Amiért fizetnek

De most fordítsuk ezt meg!

Hogyan segíthetsz az ikigai formulával a tanulóidnak?

  1. Segíts megtalálni a hallgatóidnak a saját „miértjüket”, így nem fogják félbehagyni a tanulást.
  2. Erősítsd meg őket abban, amiben már jók!
  3. Vizuális típusoknak mutass ábrákat.
  4. Auditív típusoknak tegyél hozzá beszédet és zenét.
  5. Verbális típusoknak használj magukkal ragadó szavakat.
  6. Mozgásos típusoknak adj mozgásos feladatokat.
  7. Logikai típusoknak kínálj fel listákat, elmetérképeket.
  8. Magányos típusoknak adj plusz feladatokat az elmélyüléshez.
  9. Társasági típusoknak szervezz közös beszélgetéseket online.

Így mindenki remekül fogja érezni magát nálad, és könnyebben halad majd a leckékkel.

4. Az én videókészítési rítusom

Nekünk, infobiznisz vállalkozóknak és oktatóknak a legfontosabb márkaépítő eszközünk a hangunk.

Félelmetes egy olyan konkurencia, akinek negédes hangjától, amivel James Bondot vagy Wonder Womant is szinkronizálhatná akár, elalél a publikum.

Bizony, akinek irritáló a hangja vagy az akcentusa, annak kevesebb lesz a hallgatója, egyszerűen azért, mert mi, emberek, bizonyos hangszíneket egyszerűen nem tudunk elviselni, illetve elfogadni a tanítást olyan hangtól, ami zavarja a fülünket.

Ettől még ismerek nagy marketing gurut, aki annak ellenére, hogy sokan állítják, nem tudják hosszú távon hallgatni a beszédét, mégis országos hírű és évtizedek óta oktat.

De neked csilingelő hangod van, minek nehezítenéd meg a dolgodat! Hagyd hátra a beszédedből azokat a szokásokat, amik megnehezítik az előbbre jutásodat.

Van 3 olyan szokás oktatóvideó vagy hang felvétele előtt, amit, ha bevezetsz:

  1. Sokkal élvezhetőbb lesz a felvétel,
  2. Természetesebb lesz a hangod,
  3. Ráadásul jóval kevesebb utómunkára lesz szükséged.
  1. A döccenők lefaragása

Készíts próba hangfelvételt a teljes e-learning anyagról, és figyeld meg, hol vannak a gyenge pontok, ahol elakadsz. Találd ki, hogyan lendülj át rajtuk, így a 2. felvétel már jó lesz. Egy idő után elsőre is menni fog, ha ezt gyakorlod.

  1. Cipzár a szájra

Hallgasd vissza a felvételt, és figyeld meg, hány ööö-zést vagy hasonlót kellene utólag kivágnod.
Készíts egy új felvételt úgy, hogy csendben maradsz, amikor ösztönösen ööö-znél. Egy idő után ez ösztönösen menni fog, bárhol beszélsz.

  1. Csííííííz!

Most vedd fel újra a tananyagot, de ezúttal arra is figyelj, hogy mosolyogva beszélj.

A mosolygás visszahat rád, és szenvedéllyel tölti fel a mondanivalódat anélkül, hogy a szövegen változtatnál.

Máris sokkal jobban fognak érted rajongani a hallgatók!

5. Steve Jobs így fejlesztene e-learning tananyagot

A termékfejlesztés Jobs erőssége volt.

A kreatív emberek gyakran esnek az öncélú innováció hibájába, és erre csak a végén jönnek rá, amikor már túl sok energiát fektettek a termékfejlesztésbe, és kiderül hogy amúgy ez nem kell senkinek.

Steve Jobs abban hitt, hogy akik soha nem kérnek és kérdeznek másoktól semmit, soha nem is hoznak létre nagy dolgokat, csak álmodoznak.

Ezért mérget vennék rá, hogy ha infobiznisze lenne, digitális tananyag írása előtt rengeteg emberrel beszélgetne, amíg meg nem fejti, mitől lesz majd igazi áttörés a leendő online kurzus.

Aztán azt is vallotta, hogy a dolgok leegyszerűsítésével lehet csak hegyeket megmozgatni. Ezért nem beszélne soha mellé. Kihúzná a felesleges dumát. Ütős, rövid tananyagokat tenne közzé.

Végül pedig Jobs mindig úgy tervezett terméket, hogy ne kelljen a használatához kézikönyv. Úgyhogy tuti, nem csak úgy odaadná a fájlokat a virtuális iskolájában. Az e-learning kurzusoldala egy célszoftver lenne átláthatósággal, könnyű kezelhetőséggel és interaktivitással.

Ráadásként pedig tudjuk róla, hogy mindig odafigyelt, hogy a közönség oldalát majd kifúrja a kíváncsiság, mire sor kerül a beszédére.

Ezért óriási felhajtást csapna azelőtt, hogy publikálná az infoterméket.

Ez 4 olyan húzás, ami neki segített az Apple-t nagyjá tenni, és neked is segíthet, hogy népszerű oktató legyél a saját területeden.

6. Mi jogosít fel arra, hogy oszd az észt?

Mindenkinek, aki valaha elkezdett tanítani, másokon segíteni, tanácsot adni, eljön egyszer a pont, amikor elbizonytalandik abban, hogy mégis mi jogosítja fel arra, hogy ossza az észt.

Végzettség?
Hatásos fellépés?
X év tapasztalat?

Én nem hiszek abban, hogy ha valakinek oklevele és/vagy rengeteg tapasztalata van, az képes arra is, hogy hatékonyan átadja a tudását.

Abban sem hiszek, hogy pusztán attól, hogy valaki lehengerlő előadó, tényleg ért a szakmájához. (Hacsak nem maga a hatékony fellépés a szakterülete.)

És közben az a gyanúm is ott van, hogy sok ember taníthatna valamit, mégsem meri megtenni.

A sikeres infobizniszhez akkor mi kell? Mi az, ami elengedhetetlen?

Ami szerintem az induláskor igazán számít, hogy neked legyen egy erős meggyőződésed arról, hogy tudsz értéket adni.
Ha saját magadat sem tudod meggyőzni, hogy hasznos, amit csinálsz, akkor hogyan fogsz meggyőzni másokat?

Íme 9 módszer, ami segíthet neked abban, hogy mélyen higgy a szaktudásodban:

  1. Ha méred a munkádat és van eredménye
  2. Ha fel tudtál állni egy kudarcból
  3. Ha sok pozitív visszajelzésed van
  4. Ha szakmai díjat kapsz
  5. Ha sikeres előadásokat tartasz
  6. Ha neves partnerekkel társulsz
  7. Ha elvégzel egy kutatást
  8. Ha interjúkat készítesz
  9. Ha egyedi módszered van

Legyen egy füzeted, írd le ezeket magadnak. Akár lehetnek ebből mindennapi megerősítéseid, amiket elolvasol a nap elején.

Meglátod, a magabiztosságod egyfajta karizmatikus vonzerővé fog nőni, és hatással leszel az emberekre.

7. Másolás, lopás vagy inspiráció?

Gyakran forgok alkotók, infobiznisz pályatársak, kézművesek és művészek között, és ha valamitől igazán forrni tud a vérük, az a másolás. Ötleteket, tananyagokat egy az egyben ellopni nem csak csúnya dolog, de jogsértő is.

Mindannyian másolás útján tanultuk meg a szakmát.
Az alkotás nem egy légüres térben jön létre.

Hol végződik a másolás, és hol kezdődik a lopás?

A másolás a tanulás része. A másolás önmagában nem bűn. Mindenki, aki eredeti művet alkotott, előtte sokat másolt, hogy tanuljon.

Aki a másolt infotermékeit a saját neve alatt publikálja, az tudja, hogy ez lopás, de nem érdekli. Sőt, azt hiszi, ha valami apróságon változtatott, akkor ez már oké.

De aki több helyről inspirálódik, abban benne van a késztetés arra, hogy hozzátegye a saját ötleteit, és végül eredeti művet alkosson.

Másolás:
Amikor meglátsz valamit, és szeretnéd te is megtanulni.

Inspiráció:
Amikor meglátsz valamit, és elkészíted belőle a saját verziódat.

Lopás:
Amikor meglátsz valamit, lemásolod és nyilvánosságra hozod a neved alatt, de nem jelzed a forrást.

Az 1 az egy veszélyes szám:

Ha ráfüggsz egy alkotó vagy oktató stílusára vagy egy műre, és azt próbálod lemásolni, mindig jelöld meg a forrást!

Könyvajánló:
Austin Kleon: Lopj úgy, mint egy művész!

Szuper szórakoztató könyv, ha e-learning tananyag szerző, infobiznisz vállalkozó vagy, mindenképp olvasd el egyszer!

8. Mikor jönnek a legjobb ötleteim?

Megesett velem a múltkor, hogy piacot kutattam egy cégnek, és már épp összejött egy óriási tudásanyag erről, amikor koncertre mentünk, és úgy kellett nekiállnom reggel dolgozni, hogy csak 3-4 órát aludhattam.

És akkor megtörtént a csoda: belekerültem egy olyan álomszerű állapotba, amikor az agyam rémisztő gyorsasággal elkezdte az addig lekutatott információkat meglepő asszociációkkal összekapcsolni, és én, mintha a szellemvilágból diktálták volna, pár óra alatt legépeltem a márka teljes újrapozicionálását, karakterét, mindenét is… Egy csoda volt!

Volt már neked is ilyen élményed e-learning tananyagírás közben?

Az ötlet definíciója:
Amikor az agyunk összeköt két dolgot, melyeket korábban senki, oly módon, ami új perspektívát nyit a témában.

Figyelj jobban, és beszélj kevesebbet!

Mikor tudnak jó ötleteink jönni? Amikor figyelünk.

Szomorú, de igaz, a legeredetibb ötleteink nem belülről fakadnak.

Úgy is mondhatnánk, annak az alkotónak van kevés ötlete, aki nem inspirálódik eleget.

Picasso inspirációképp verseket írt vagy agyagozott.
Dr. House hétköznapi fecsegések során jön rá a diagnózisra.
A stand-uposok és a forgatókönyvírók kedvenc szokása elvegyülni a tömegben és hallgatózni.

1. Aludj!

Az agy kreatív aktivitása alvás alatt és ébredéskor a legmagasabb.

Több ötlet kell?
Aludj ebéd után 20 percet.

2. Sétálj céltalanul!

A kusza gondolatok csaponghatnak közben. Kapcsolj robotpilóta üzemmódba!

3. Végezz monoton tevékenységet!

Zuhanyozz, színezz, pucolj ablakot…

Tudom, hogy ezekre idő kell, és abból van mindannyiunknak a legkevesebb, de fogadd meg, ha legközelebb elakadsz egy projekttel, és szánt szándékkal kipróbálod a fentieket, valamint hagysz időt az agyadnak feldolgozni az infókat, új asszociációkkal és egyedülálló megoldásokkal fog előhozakodni.

9. Hogyan tudunk jobban fókuszálni?

A produktív zóna az a mentális állapot, amikor hatékonynak érezzük magunkat, és élvezzük, amit csinálunk.

Milyen jó lenne, ha azonnal bele tudnánk kerülni a legproduktívabb zónánkba, amikor e-learning tananyagokat vagy sales funnel szövegeket írunk!

A legnagyobb íróknak van néhány bevett szokásuk, ahogyan nekiállnak írni minden nap:

  • ugyanaz az időpont
  • ugyanaz a helyszín
  • ugyanaz a tevékenység

Stephen King 8 körül kezd el írni az íróasztalánál, teát iszik, vitamint vesz be, és zenét hallgat.

John Grisham zuhanyozik, átsétál az irodájába, megissza a kávéját, és 5.30-kor leül az asztalhoz írni.

Rátaláltak a saját pavlovi csengőjükre, ami rögtön a produktív zónába teszi őket.

Tudatosítsd magadban a saját reggeli rutinodat!

Ne fecséreld el a produktív zónádat mobilozgatásra, házimunkára vagy bevásárlásra…

És persze nem csak a reggelekről beszélünk.

Daniel H. Pink, a „Mikor” c. könyv szerzője azt írja, életünk a „mikor” döntések soha véget nem érő sorozata, mégis intuitíven, esetlegesen döntünk arról, mit mikor csinálunk.

Pedig az időzítés is egy tudomány, és fokozhatjuk vele a hatékonyságunkat.

Például, ha azt szeretnéd, hogy a hallgatóidban fokozódjon az online tanfolyam végeztével az öröm, és csodálatos értékelést írjanak, elég egy kérdést feltenned nekik:

„Ez az utolsó webináriumunk együtt ezen a tanfolyamon. Hosszú utat jártunk be együtt, sok felismeréssel lettünk gazdagabbak. Ennek figyelembevételével, kérlek, értékeld, hogy Te milyen utat jártál be, hogyan érzed most magad.”

A fontos dolgok befejezése összetett érzéseket generál bennük, és a búcsú becsempészése az utolsó alkalom végére csak fokozza az eufóriájukat, és felemeli a pillanat jelentőségét.

Nem csak a sales funnelt kell okosan automatizálni, hanem az infoterméked leckéinek hatékony adagolását is.

10. Ötletek lementése kreatívan

A saját digitális ötlet adatbázisod olyan, mintha egy dzsinn gondoskodna róla a nap 24 órájában, hogy mindig mindenre emlékezz.

  1. Kósza kreatív ötletek
    Használd a Google Keep-et az ötleteid gyors feljegyzésére. Címkékkel tudod kategóriákba rendezni. Én néha átnézem a korábbi Keep jegyzeteimet, és megdöbbenek azon, hogy az egyiken már mindent összeírtam egy olyan problémához, amit most már tényleg meg kell oldanom. És ilyenkor el sem hiszem, hogy ott volt a megoldás az orrom előtt, én magam írtam le, csak már elfelejtettem.
  2. Bevásárlások
    A Keep jegyzetek megoszthatók másokkal. Legyenek közös bevásárló- és ajándéklistáitok a pároddal. Nekem sokszor volt már olyan élményem, hogy előástam egy hónapokkal korábban lementett ajándéklistát, és az összes családtagomnak pikk-pakk megvoltam a legjobb karácsonyi ajándékötletekkel, mert nem kellett ott helyben, az utolsó pillanatban kitalálnom, mit is szeretnének a legjobban.
  3. Klassz linkek
    Jó cikk, klassz termék, vagy egy rezsiszámla, ami csak később kell? Használd a Chrome könyvjelzőit: témák szerint menthetsz le bármit. Nálam nagy rend van, abc-be rendezett mappákban hevernek a legjobb linkek minden témában, ami érdekel, belefutottam, de nem volt akkor és ott időm elolvasni. Így néha én magam lepődök meg, amikor rápörgök újra valamire, hogy te jó ég, ez milyen jó, és máris jobban megy a tananyagfejlesztés.
  4. A legjobb fotók
    Amikor készül egy jó fotó, nevezd át a telefonon a fájlt valami beszédesebbre, így később nem kell keresgélned. Na jó, ezt én sem csinálom még, de eskü, kipróbálom, mert imádok fotózni, válogatni viszont nem. Úgy tudod telefonon átnevezni a fotót, hogy van ilyen menüpont, amikor a fotó meg van nyitva! 😀 😀 (Továbbiak… Átnevezés) Amikor átmásolod laptopra, tiszta sor, hogy a béna fotóknak számsor lesz a fájlneve, így nem is kell válogatnod, már mehetnek is nyomtatásra a legjobbak.
  5. Tökéletes megjelenés
    Vedd fel a legjobb ruháidat, fotózd le és mentsd egy albumba. A fotók alapán válassz ruhát, ha mész valahová, így nem ugyanahhoz nyúlsz folyton.

Jó, ezzel lehet, hogy túlnyomó többségben a nők azonosulnak. Én ezt rendszeresen csinálom, és a páromnak ilyenkor mindig leesik az álla, hogy előbb elkészülök, mint ő.

A személyes hatékonyság egyik kulcsa az, hogy képes vagy-e megőrizni jövendőbeli önmagadnak az ötleteidet.

Remélem, gazdagabb lettél pár ötlettel, és ne feledd, amint készen vagy a kurzusoddal, tananyagoddal, a TudásPiaccal napokon belül elkezdheted automatizáltan értékesíteni a tudásodat.

Életed első online oktatási rendszerét TudásPiaccal automatizálni olyan, mintha téglák helyett egy kész várat kapnál. Nincs vele más dolgod, mint beköltözni.

  • Nem kell hozzá informatikai tudás.
  • Nem kell hozzá külön videós vagy webtárhely.
  • Nem kell hozzá bővítményeket vásárolnod.
  • Nem kell frissítésekkel, karbantartással foglalkoznod.