A február hónap egyáltalán nem volt átlagosnak mondható az online kurzusok értékesítői számára. Január végén azt jósoltuk, hogy az év második hónapjában előreláthatólag átlagosan 15-20%-os visszaeséssel kell számolniuk az eladóknak az évindító hónap számaihoz képest. Az előző online kurzuspiaci körkép előrejelzései nagyrészt beigazolódtak február során.
A január hónap értékesítéseit felhajtó tényezők februárra nagyrészt kifulladtak. Az újévi fogadalmak (pl. idén megtanulok egy új dolgot) lecsengtek, a karácsony után elcsendesedő hirdetési zaj ismét felerősödött. Februárban elindult a választási kampányidőszak és a Valentin napra is készültek a kereskedők, amik alacsonyabb hirdetési eredményekhez vezethettek.
Ebben a hónapban a lakosság egy jelentős része extra bevételhez jutott az SZJA visszatérítések kapcsán, azonban látszólag ez nem hozott érezhető vásárlási kedvet az online kurzusok piacán (vagy ha mégis, akkor az a többi tényező ellentétes hatása miatt nem volt látható a rendelkezésünkre álló számokban).
Nem volt bíztató az sem, hogy a jegybank februárra 8-8,5%-os inflációt jelzett előre (forrás: hvg.hu), ami gyorsabb ütem a januári 7.9%-hoz képest.
Sajnos volt még egy jelentős negatív hatás, amivel korábban nem számoltunk, ez pedig az orosz-ukrán háború kitörése.
Mi az online kurzuspiaci körkép?
Az online kurzuspiaci körkép a TudásPiac kurzus platformot használó ügyfelek összesített adatain alapuló piaci sajátosságok és trendek havi rendszerességű bemutatása és elemzése. A TudásPiac rendszerekben a cikk írásakor mintegy 239.000 aktív kurzushozzáférést kezelünk (ennyi aktív hallgató – kurzus összeköttetés van), így a hazai online kurzuspiac egy jelentős szegmensére van rálátásunk, melynek adataiból különböző következtetéseket tudunk levonni.
Változás az előző hónaphoz képest
A számok áttekintésénél úgy tartottuk, hogy nem fair dolog egy 31 és egy 28 napos hónap összesített bevételét összehasonlítani, emiatt inkább az egy napra jutó átlagos bevételeket vizsgáltuk meg. Míg januárban egy bevétellel rendelkező átlagos ügyfelünk naponta 19.388 Ft bruttó árbevételt tudott csinálni, addig ez a szám februárban 16.281 Ft volt. Ez átlagosan 16.03%-os visszaesést jelent az előző hónaphoz képest, ami jelentősnek mondható. Ez a csökkenés egybecseng az egy hónappal ezelőtti 15-20%-os becslésünkkel.
Mennyi volt az átlagos kosárérték?
Januárban az átlagos kosárérték 14.717 Ft volt. Ez 6.23%-kal kevesebb az előző havi adathoz képest, amikor egy vásárlás során átlagosan 15.694 Ft-ot hagytak a virtuális kasszánál a vásárlók.
A kosárérték változásához nagyban hozzájárult az upsell ajánlatok januárinál jelentősen alacsonyabb aránya, ugyanis 53.4%-kal kevesebbszer tettek a vásárlók a megrendelés során extra (kosárérték-növelő) tételt a virtuális kosarukba. Arról sajnos nincsenek számaink, hogy a felkínált upsell ajánlatok száma miként alakult az adott időszakban, így elképzelhető, hogy nem csak a keresleti oldal változott, hanem a kínálati oldal is. Ezt okozhatja, ha például az újabb kurzusokhoz nem hoztak létre upsell ajánlatokat, a kifutott upsell ajánlatokat nem pótolták.
Mennyit keresett egy átlagos TudásPiac ügyfél?
A rendszerek napi átlagos bevételéből és a hónap rövidségéből adódóan az olvasó már kitalálhatta, hogy az egész hónapra számolt átlagos ügyfélbevétel is jelentősen alacsonyabb lett a januári számnál.
2022. februárban egy átlagos, bevétellel rendelkező ügyfelünk 455.868 Ft bruttó árbevételre tudott szert tenni, míg ez a szám az erősnek mondható január hónapban 601.033 Ft volt.
Mennyit keresett a top 5 ügyfelünk?
A toplistán is érezhetőek a korábban részletezett hatások. Az árbevétel szempontjából legjobban teljesítő 5 ügyfelünk együtt összesen 8.067.629 Ft bruttó bevételt ért el, ami jelentősen elmarad (-24.33%) az egy hónappal korábbi 10.662.290 Ft-tól.
A top 5 ügyfelet név szerint nem tűntetjük fel, de a bevételük szerint sorrendben az iparági kategóriájukat megnevezzük:
🤸🏻♂️
Életmód/Fitness
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
🏠
Ingatlan/Lakberendezés
🙏🏻
Vallás/Spiritualizmus
📚
Oktatási módszertan
A lista első 3 résztvevője januárban is szerepelt a top 5-ben, míg a 4. és 5. helyezettek idén először kerültek a legjobb 5 közé. A top 5-ös lista minden résztvevője 1 millió forint feletti árbevétellel zárta a hónapot.
Fizetési szolgáltatói tranzakciók
A TudásPiac rendszerekben hagyományosan magas a Barion-os tranzakciók aránya, ami abból fakad, hogy 2018-ig ez volt az egyetlen integrált online fizetési szolgáltatónk, és a korábban szerződött ügyfeleink még ma is főként ezt a szolgáltatót használják. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy a legtöbb értékesítés februárban is a Barion rendszerén keresztül történt. Az év második hónapjában a külföldi szolgáltatók nagyobb részesedést értek el az egy hónappal korábbi számokhoz képest (PayPal 1.67% -> 2.51%, Stripe 0,35% -> 1.59%). Továbbra is elmondható azonban, hogy ezek a szolgáltatások nem számítanak népszerűnek ügyfeleink körében és főként azok használják őket, akik valamilyen külföldi célközönséget szolgálnak ki. A SimplePay részesedése csekély mértékben növekedett, a Barion viszont 4.33%-ot esett, míg a hagyományos átutalásos fizetést továbbra is sok vásárló választja.
Mi várható márciusban?
A cikk írásának időpontjában a világpolitikai események kiszámíthatatlansága miatt nehéz megjósolni a következő hónap teljesítményét. Amit biztosan tudunk az az országgyűlési választás időpontjának közeledése, emiatt a kampány erősödésével, a figyelem politika irányába tolódásával számolunk. Ez negatívan hathat az online kurzusok hirdetéseire és azok elérésére, konverziós számaira.
Számottevő erősödést egyelőre nem tudunk jelezni, de jelentősebb külső hatás nélkül várhatóan a februári szinthez közeli (+/- 2-5%) számokat fogunk látni márciusban.
Mit lehet tenni a fentiek ellensúlyozására?
Továbbra is azt tudjuk javasolni, hogy minél több csatornán kommunikáljanak az e-learning vállalkozók, illetve akár újabb csatornák megnyitása is jó ötlet lehet (bár ezek valószínűleg csak hónapokkal később fognak termőre fordulni).
Amennyiben a számok engedik, érdemes lehet magasabb büdzsével futtatni a hirdetéseket, esetleg új célközönségeket kipróbálni. Szintén jó ötlet lehet a remarketing technikák áttekintése, számolva azzal, hogy ez a hirdetési forma veszített hatékonyságából a korábbiakhoz képest. Ezek mellett javasoljuk a hirdetések hatékonyságának folyamatos figyelemmel követését.