A március hónap sok szempontból nem volt szokványos. Több olyan hatás is érte a piacot, ami a havi eredményekre rányomta a bélyegét. A hónap elején az ukrajnai események szültek bizonytalanságot, míg március második felében a választási kampány erősödő intenzitása tette nehezebbé a kommunikációt és a vevőszerzést az online kurzusokat értékesítő ügyfeleink számára.
Voltak azonban, akik még így is nagyon jól teljesítettek. Ők azok, akik már korábban kiépített, saját kommunikációs csatornákat használnak, de köztük vannak azok is, akik előfizetői bázissal rendelkeznek, így kevésbé voltak érintettek a külső hatásokkal szemben. Ezeket a stratégiákat (saját címlista építése, előfizetők gyűjtése) mindenkinek javasoljuk, mert igazoltan működnek.
A korábbi elemzésünkben +/- 2-5%-os változást prognosztizáltunk, de ahogy a számokból látni fogjuk, még ennél is kisebb volt a változás, ha az online kurzus oldalak bevételeit nézzük.
Mi az online kurzuspiaci körkép?
Az online kurzuspiaci körkép a TudásPiac kurzus platformot használó ügyfelek összesített adatain alapuló piaci sajátosságok és trendek havi rendszerességű bemutatása és elemzése. A TudásPiac rendszerekben a cikk írásakor mintegy 244.000 aktív kurzushozzáférést kezelünk (ennyi aktív hallgató – kurzus összeköttetés van), így a hazai online kurzuspiac egy jelentős szegmensére van rálátásunk, melynek adataiból különböző következtetéseket tudunk levonni.
Változás az előző hónaphoz képest
Míg februárban egy átlagos, bevétellel rendelkező ügyfelünk naponta bruttó 16.281 Ft bevételt tudott online kurzusok és/vagy események (online és offline) részvételi lehetőségének értékesítésével keresni, addig márciusban ez a szám 16.071 Ft volt. Ez viszonylag alacsony, -1,3%-os változás.
Mennyi volt az átlagos kosárérték?
Az átlagos kosárérték márciusban 15.753 Ft volt, ami több mint 1.000 Ft-tal magasabb az egy hónappal korábbi, 14.717 Ft-os értékhez képest. A növekedés főleg annak köszönhető, hogy az olcsóbb kurzusokból és esemény részvételi lehetőségekből kevesebbet tudtak értékesíteni az ügyfeleink, míg a nagyobb értékű kurzusok a stabil közönséggel rendelkező oldalakon továbbra is jól teljesítettek.
Mennyit keresett egy átlagos TudásPiac ügyfél márciusban?
Az átlagos bruttó árbevétel márciusban 498.000 Ft volt. A megelőző, 3 nappal rövidebb hónapban ez az érték 455.868 Ft volt. Ez a szám a korábban részletezett napi bevételi számokból következik, és elmondható, hogy az eltérés (figyelembe véve a hónapokban levő napok számát) nem számottevő.
Mennyit keresett a top 5 ügyfelünk?
A fenti eredmények talán a szokásosnál kevesebb érdekességet tartalmaztak, így vélhetően az egyik legérdekesebb kérdés a top 5 ügyfél teljesítményével kapcsolatos. Ennek kapcsán érdemes itt is elővenni a februári számokat. Akkor a legtöbb bevételt szerző 5 ügyfél együttes bruttó árbevétele 8.067.629 Ft volt, ezzel szemben a március (a korábban részletezett negatív hatások ellenére) jelentősen erősebbnek bizonyult a stabil közönséggel rendelkező, jól bejáratott kommunikációs csatornákat használó ügyfeleink körében: 9.481.139 Ft bevételt értek el együttesen. A legjobban teljesítő 5 ügyfelünk egyenként is 1 millió forintot meghaladó bevétellel számolhatott márciusban.
A top 5 ügyfelet név szerint nem tűntetjük fel, de a bevételük szerint sorrendben az iparági kategóriájukat megnevezzük:
✈️
Légijármű vezetése
🤸🏻♂️
Életmód/Fitness
👨🏻💼
Üzlet/Marketing
🩺
Egészségügyi oktatás
🙏🏻
Vallás/Spiritualizmus
A fenti listából 2 ügyfelünk 2022-ben minden hónapban szerepelt a top 5-ös listán (ők stabilan milliós értékben adnak el online kurzusokat), míg két másik ügyfél 2 alkalommal került be a legerősebbek közé, és egyikük első alkalommal lehet tagja ennek az illusztris társaságnak.
Az idei első negyedévben összesen 8 ügyfelünk szerepelt ezen a listán a három hónap 15 (3×5) kiadó helyének egyikén, ami azt mutatja, hogy van egy erős mag, akik nem csak a kurzusok készítésében, de az értékesítésükben is erősek.
Fizetési szolgáltatói tranzakciók
A korábbi hónapokban részletesen elemeztük a fizetési szolgáltatói tranzakciók eloszlását (itt és itt), amiknek fényében a mostani eredmények újdonságot vagy nagy meglepetést nem tartalmaznak. Az alábbi ábrán láthatóak a márciusi eredmények.
Mi várható áprilisban?
Nehéz megjósolni a következő havi mozgást, hiszen mind a világpolitikai helyzet, mind pedig a hazai események komoly hatással lehetnek a számokra. Nem tudjuk még, hogy az ukrajnai helyzet és az annak kapcsán eszkalálódó gazdasági környezet, az EU-s szankciók és azokra adott válaszreakciók miként hatnak majd az online kurzusok eladásaira, de ugyanilyen bizonytalanságot hozhatnak a régi/új kormánynak a választásokat követően várható megszorító és válságkezelő intézkedései.
Ugyanakkor a hirdető felületek felszabadulnak a politikai kampány nyomása alól, ami jelentősen hozzájárulhat a magasabb értékesítési számokhoz. Áprilisban tartjuk a húsvét ünnepét is, ami szintén jó lehetőség az online kurzusok értékesítőinek és az egész e-kereskedelemnek. Ez persze azt is jelenti, hogy a választási kampány után felszabaduló hirdetési felületek nem maradnak üresen, tehát szükség lesz a jól célzott üzenetekre és a körültekintően összeállított ajánlatokra. Összességében elmondható, hogy eljött az idő a kampányok indítására, a kommunikációs tevékenység fokozására.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a húsvéti ajándékozásra a TudásPiac rendszerek az ajándékkártyák kiállítása révén fel vannak készülve, csak tudni kell jól kihasználni ezt a lehetőséget.
A fentiek tükrében egy kisebb mértékű, 2-5%-os növekedést várunk az április hónaptól.